Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Personeel topfit en gemotiveerd houden; 5 tips

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 8 min
location_on [xx]km
Het zijn bijzondere tijden die de huidige generaties nog niet eerder hebben meegemaakt. Wie had een tijdje geleden kunnen vermoeden dat ons leven zo lang en zo intensief zou beïnvloed worden door een pandemie? Indien jij de verantwoordelijkheid hebt voor werknemers is het nu nog belangrijker dan ooit om die topfit en gemotiveerd te houden. Hieronder staan wat tips die jij ook kan gebruiken.

1. Aandacht voor gezondheid

Gezondheid is een kwestie van gevarieerd eten, genoeg bewegen en zo min mogelijk stress waardoor ook een goede slaap mogelijk is. Als leidinggevende kan je uiteraard niet op al deze zaken invloed uitoefenen, maar er zijn altijd opties. Als de lunch gezamenlijk wordt genoten, mag die best ook gezonde zaken omvatten. Wat dacht je van een horloge met stappenteller als geschenkje? Vaak leidt dat automatisch tot competities op het gebied van bewegen. Ook stress kan je proberen te voorkomen door af en toe voor afleiding te zorgen. De beste smartwatch meet zelfs je stressniveau.

2. Toon betrokkenheid en aandacht

Vaak is de afstand tussen werknemers onderling en met de leidinggevenden groter geworden omdat er nu eenmaal veel meer op afstand (thuis) wordt gewerkt. Indien je hier geen aandacht aan besteedt, kan dat leiden tot minder gemotiveerde personeelsleden. Het is vaak een moeilijke zaak om het contact op het werk te moeten missen, werknemers waren het immers gewend om een zeer groot deel van de dag door te brengen op het bedrijf. Het is jouw verantwoordelijkheid als leidinggevende om ook nu duidelijk te maken dat het bedrijf nog steeds betrokken is bij alle personeelsleden en een eenheid vormt. 

3. Bied ontwikkelingsmogelijkheden

Als leidinggevende zal het momenteel vaak al moeilijk zijn om de ‘normale’ zaken gewoon door te laten lopen. Vergeet echter niet dat juist nu personeelsleden behoefte hebben om zich zekerder te voelen nu ze de grip een beetje kwijt lijken te zijn, net als iedereen. Een cursus, opleiding of andere manier om extra kennis op te doen of nieuwe mogelijkheden te ontdekken, kan dan echt een middel zijn om iemand weer echt gemotiveerd en betrokken te krijgen. 

4. Waardering uiten

Uiteraard dient het werk goed te worden gedaan, maar dan is vandaag de dag extra waardering wel aan de orde. Dat kan door positieve feedback waar dat verdiend is, een schouderklopje wordt altijd gewaardeerd. Maar het is ook beslist geen toeval dat er tijdens de crisis meer kerstpakketten door bedrijven zijn gekocht dan daarvoor. Waardering moet soms ook blijken uit meer tastbare zaken, zoals een geschenk, extra vrije dagen of geldelijke beloning. 

5. Zorg voor afwisseling en uitdaging

Het werk moet nu eenmaal ook gewoon doorgaan en dat beperkt de mogelijkheden omdat afwissend en uitdagend te maken in sommige gevallen behoorlijk. Maar als leidinggevende ben je verantwoordelijk voor het resultaat maar ook de uitvoering. Wees creatief en overleg bijvoorbeeld met HRM welke mogelijkheden er zijn. Afwisseling en uitdaging kan ook mogelijk zijn door kleine wijzigingen toe te passen, mits deze goed worden opgepakt door de personeelsleden. Overleg hierover ook gewoon met de werknemers, dat geeft ook extra inzicht. Op termijn voorkom je zo wellicht een personeelstekort.  

16 januari '24 (15:12)

Vergunningen en regels bij het openen van een horecazaak

Bij het starten van een horecagelegenheid zul je moeten voldoen aan diverse wettelijke vereisten. Dit geldt ook bij het overnemen van een bestaande horecagelegenheid. We hebben hieronder een overzicht voor je op een rij gezet.

13 december '23 (10:46)

Kerstmuziek in de horeca: dit moet je weten

In de kerstperiode gaan mensen graag lekker uit eten. Of je er nu van houdt of niet, kerstmuziek is eigenlijk onmisbaar tijdens een avondje uit in deze tijd. Maar hoe zorg je dat de (achtergrond)muziek in jouw horecabedrijf optimaal geregeld is? Met enkele handige tips helpen we jou op weg.

29 november '23 (11:17)

Espressomachines; wat zijn het nou?

Ben jij nou ook benieuwd naar wat een automatische espressomachine is? Wat doen ze precies en wat voor soorten zijn er? In dit artikel behandelen we het allemaal. Elke dag hetzelfde kopje koffie voor je klanten is ook zo saai, he? Als je graag wat afwisseling wilt bieden, bijvoorbeeld een cappuccino, espresso en een cafe latte, dan is een espressomachine kopen wellicht een goed idee voor jouw onderneming. Een ander groot voordeel is dat het veel makkelijker is dan zelf koffie zetten.

20 november '23 (14:43)

4 tips om als horecazaak de juiste drank in huis te halen

In de horeca zal het hebben van de juiste selectie van dranken een aanzienlijke invloed hebben op je succes. Het gaat er niet alleen om de beste wijnen, bieren en gedistilleerde dranken te kiezen, maar ook om een breed aanbod te bieden dat aan de smaken en voorkeuren van je klanten voldoet. De volgende vier tips helpen je om de juiste dranken in huis te halen voor je horecazaak.

16 november '23 ( 8:15)

Recycling binnen de horecasector - Tips voor verbetering

Recycling is een van de belangrijkste stappen die we kunnen zetten om de impact op het milieu te verminderen. Hoewel veel sectoren zich bewust zijn van het belang van recycling, blijft de horecasector achter bij andere industrieën als het gaat om duurzaamheid. In dit artikel zullen we enkele tips bespreken om recycling binnen de horecasector te verbeteren.

24 augustus '23 (11:39)

Heb jij al een gehaktmolen in je horecazaak?

Heb je er ooit over nagedacht om een gehaktmolen toe te voegen aan je keukenapparatuur in je restaurant? Als dat niet het geval is, dan heb je geluk, want we gaan het hebben over waarom dit best wel een slimme zet kan zijn. In dit artikel bespreken waarom een professionele gehaktmolen handig kan zijn voor jouw restaurant. Je kunt hiermee creatiever zijn in de keuken, betere kwaliteit leveren en zelfs wat extra geld in het laatje brengen. Lees verder!

21 augustus '23 ( 8:00)

Diageo introduceert cocktailtaps in bars, cafés en clubs in Nederland


10 augustus '23 (15:24)

Waar moet ik rekening mee houden bij de inrichting van mijn horecazaak? 5 tips!

Bij het openen van een horecazaak is het belangrijk om na te denken over de inrichting. De juiste sfeer en indeling kunnen immers het succes van de zaak beïnvloeden. In dit artikel bespreken we vijf belangrijke tips waar je rekening mee moet houden bij de inrichting van een horecazaak.

24 juli '23 ( 8:43)

Waarom gasten zelf koffie laten zetten uitkomst kan bieden in de horeca

Wanneer je werkzaam bent in de horeca, dan is het goed om te weten waarom sommige keuzes worden gemaakt omtrent koffiezetten. Het is namelijk soms best handig om gasten zelf hun eigen koffie te laten pakken. Denk aan een lobby van een hotel of een andere gelegenheid waarbij het handig is dat gasten zelf koffie halen. Hieronder lees je alle voordelen die erbij horen.