FNV Horeca zet Amsterdam op zijn kop
AMSTERDAM - Op de grote horecapleinen in Amsterdam vond gisteren een grote guerrilla-actie plaats. Met deze stunt vroeg FNV Horeca aandacht voor de kwaliteit van de Nederlandse horeca. Op het Rembrandtplein, het Leidseplein en de Dam werden binnen vijf minuten eerste klas openluchtcafés neergezet. Chique geklede obers en serveersters stonden klaar voor de gasten die aanschoven in het openluchtcafé. De guerrilla-actie kwam tot een einde bij de RAI in Amsterdam.
Amsterdam staat niet bekend als de meest gastvrije stad. Men klaagt over het horecapersoneel en over het gebrek aan klantvriendelijkheid in winkels. FNV Horeca laat met deze guerrilla-actie zien dat zij het tij wil keren: in de hoofdstad van Nederland geeft FNV Horeca aan dat gastvrijheid en vakmanschap centraal moeten staan in de horeca.
Milen van Boldrik, sectorbestuurder van FNV Horeca, was gisteren in Amsterdam om de actie te ondersteunen. "De Nederlandse horeca verdient beter. Horecamedewerkers maken of kraken een zaak. Investeren in goed horecapersoneel is dan ook een must", aldus van Boldrik.
Kwaliteitsoffensief
Op 1 april 2012 moet er voor alle 251.000 horecamedewerkers een nieuwe cao horeca worden afgesloten.
In aanloop naar de cao-onderhandelingen (de eerste gesprekken vonden plaats in november 2011) is FNV Horeca een kwaliteitsoffensief gestart voor de Nederlandse horeca. FNV Horeca wil dat horecamedewerkers die kwaliteit en service leveren een passende beloning ontvangen. Dit komt de hele horecabranche ten goede.
Nu verdienen horecamedewerkers minder dan mensen met vergelijkbare functies in andere sectoren, zo bleek uit een vergelijkend loononderzoek dat FNV Horeca in november 2011 uitbracht.
De cao-voorstellen van FNV Horeca worden onderbouwd met tips en ideeën die de afgelopen maanden via crowdsourcing en een grootschalig onderzoek onder de Nederlandse bevolking zijn verzameld.
© Nationale Horecagids