Zet Fairtrade op je boodschappenlijstje
GRONINGEN - Het aftellen kan beginnen! Aanstaande donderdag start de 5e editie van de landelijke Fairtrade Week en zetten ruim 3000 supermarkten en winkels hun Fairtrade assortiment in de schijnwerpers.
'Zet Fairtrade producten op je boodschappenlijstje' is de oproep van Stichting Max Havelaar, de organisator van de jaarlijkse Fairtrade Week die plaatsvindt van 27 oktober tot en met 6 november 2011.
De hele week staan Fairtrade producten centraal: in supermarkten, bedrijfsrestaurants, op hogescholen en universiteiten. Op donderdag 27 oktober geeft de Rotterdamse wethouder Korrie Louwes officieel het startschot van de Fairtrade Week 2011. Deze aftrap vindt plaats tijdens de Max Havelaar Lecture op de Erasmus Universiteit in Rotterdam en staat in het teken van 'Klimaat & Fairtrade'.
Fairtrade boodschappenlijstje
Uit een enqu(ee)te van onderzoeksbureau Q&A blijkt dat 93% van de Nederlanders soms tot vaak een boodschappenlijstje gebruikt in de supermarkt. Terwijl de meeste Nederlanders de voorkeur geven aan een handgeschreven briefje, komt de smartphone op de tweede plaats. Vooral mannen gebruiken hun telefoon als lijstje tijdens de dagelijkse boodschappen.
Door Fairtrade producten op je boodschappenlijstje te zetten, koop je naast (h)eerlijke producten ook een betere wereld. Fairtrade producten komen uit meer dan 60 ontwikkelingslanden en worden geproduceerd door 1,5 miljoen boeren. Dankzij Fairtrade ontvangen zij een eerlijke prijs waarmee zij zelf kunnen investeren in een betere toekomst en een schoner milieu. Fairtrade producten herken je aan het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade.
Fairtrade acties
Floortje Dessing, ambassadeur van Stichting Max Havelaar, heeft speciaal voor de Fairtrade Week een radiospot opgenomen waarin zij oproept om tijdens de dagelijkse boodschappen te kiezen voor Fairtrade producten. Daarnaast heeft Stichting Max Havelaar dit jaar voor het eerst samen met Albert Heijn, Jumbo, PLUS en Lidl een speciale Fairtrade actiefolder ontwikkeld met Fairtrade productaanbiedingen. Deze folder valt vanaf 31 oktober bij twee miljoen huishoudens op de mat.
© Nationale Horecagids