Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Maaltijdbezorgers misleiden hun klanten op verschillende manieren

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 5 min
location_on [xx]km
Maaltijdbezorgers misleiden hun klanten op verschillende manieren
Maaltijdbezorgers misleiden klanten op verschillende manieren, stelt de Consumentenbond woensdag op basis van eigen onderzoek. Zo verstoppen Deliveroo en Uber Eats servicekosten en laat Uber Eats het aanbod van restaurants veel groter lijken dan het daadwerkelijk is, aldus de organisatie.

Hoewel bedrijven wettelijk verplicht zijn alle kosten duidelijk vooraf te vermelden, komen servicekosten bij Deliveroo en Uber Eats volgens de Consumentenbond "pas bij het afrekenen als een duveltje uit een doosje tevoorschijn. Voor consumenten is het daardoor niet meteen duidelijk hoeveel ze voor hun bestelling kwijt zijn".

Uber Eats toont consumenten restaurants op afstanden tot wel 30 kilometer. Daardoor lijkt het alsof klanten kunnen kiezen uit veel meer restaurants dan in werkelijkheid het geval is. Ook bij Deliveroo lijkt het aanbod soms groter dan het echt is.

Beloftes 

Thuisbezorgd.nl misleidt zijn klanten volgens de Consumentenbond niet, maar hanteert volgens de organisatie wel een prijsgarantie die het vaak niet waarmaakt. Een maaltijd zou volgens het bedrijf nooit duurder zijn dan rechtstreeks bij het restaurant. Maar tijdens een steekproef bleek die belofte in bijna de helft van de gevallen niet te kloppen, aldus de Consumentenbond.

De maaltijdbezorger zegt blij te zijn "dat de Consumentenbond onze transparantie erkent", maar zegt dat de conclusie over de prijsgarantie niet klopt. "De prijsgarantie van Thuisbezorgd.nl is van toepassing op de bezorgprijslijst van een restaurant en dus niet op de afhaalprijslijst", laat een woordvoerster weten. De Consumentenbond zegt de prijzen van Thuisbezorgd.nl wel degelijk met de bezorgprijslijst van restaurants te hebben vergeleken. "Je moet of de belofte waarmaken, of niet de belofte doen", meldt een zegsman van de bond.

Transparantie

In een reactie zegt Deliveroo transparant en eerlijk te zijn over de kosten die het bedrijf in rekening brengt, inclusief bezorg- en servicekosten. "Deze worden aan de klant duidelijk gemaakt voordat een klant een bestelling plaatst op de 'mandje'-pagina. Hoe deze servicekosten worden berekend, leggen we ook duidelijk uit in onze app, in onze 'veelgestelde vragen' en in onze algemene voorwaarden."

Uber Eats kon woensdag niet direct inhoudelijk reageren op de kritiek van de Consumentenbond.

De uitkomsten van het onderzoek zijn gedeeld met toezichthouder Autoriteit Consument & Markt.

Door: ANP

08 april '24 ( 8:30)

Cafés en restaurants rekenen op drukkere terrassen

Cafés en restaurants rekenen op drukkere terrassen, nu de eerste officiële warme dag van het jaar een feit is. Toch is de horeca in Nederland nog niet uit de problemen. Zo is nog steeds sprake van een personeelstekort. Ook kan het dat een biertje in de zon nu een stuk duurder is dan een jaar geleden.

15 november '23 (15:52)

Inter Scaldes heropent morgen haar deuren

Het aftellen is begonnen. De laatste voorbereidingen worden getroffen. Aankomende donderdag, 16 november, gaat de deuren van het iconische restaurant Inter Scaldes weer open. Een uitgebreide renovatie en overname door Pillow Hotel Collectie later is het team van het restaurant weer helemaal klaar voor de start. Om alvast een voorproefje te geven deelt het restaurant alvast een paar eerste officiële beelden. Dat meldt Inter Scaldes. 

31 oktober '23 ( 9:05)

De Librije opnieuw bovenaan de Lekker500

Het restaurant De Librije van Jonnie en Thérèse Boer staat dit jaar opnieuw bovenaan de ranglijst van de Lekker500. De restaurantgids meldt dat de twee van het Zwolse restaurant "met hun onuitputtelijke energie en blijvende vernieuwingsdrift" de eerste plaats dit jaar weten vast te houden.

30 oktober '23 (11:34)

Sergio Herman gaat in België zelf weer achter de pannen staan

Chef-kok en horecaondernemer Sergio Herman gaat koken in een nieuw restaurant in Antwerpen. Dat vertelt hij maandag in gesprek met BN De Stem. Hij gaat hier vanaf januari "op regelmatige basis" achter het fornuis staan, samen met kok Tim Boury. "Ik ga weer doen wat ik gemist heb: koken", aldus Herman.

24 oktober '23 (11:03)

KVK ziet afgelopen vijf jaar flinke toename Nederlandse wijnproducenten

UTRECHT (ANP) - Het aantal wijnproducenten in Nederland is de afgelopen vijf jaar fors toegenomen. Dat zegt de Kamer van Koophandel (KVK). In 2018 waren er 136 producenten ingeschreven bij de KVK, in het derde kwartaal van dit jaar waren dat er 194, een toename van 43 procent.

16 oktober '23 (11:54)

Eerste FC Kip-restaurant in Nederland een feit

Jandino Asporaat opent op 22 november in het centrum van Rotterdam zijn eerste FC Kip-restaurant. Dat heeft de cabaretier via Instagram laten weten. FC Kip is een fastfoodketen die een belangrijke rol speelt in de serie De Dino Show en de daaropvolgende Bon Bini Holland-filmreeks.

12 oktober '23 (15:23)

Wagamama verkocht aan Amerikaanse investeerder

Fastfoodketen Wagamama, met verschillende vestigingen in Nederland, komt in handen van Apollo Global Management. De grote Amerikaanse investeerder betaalt 587 miljoen euro voor de overname.

10 oktober '23 ( 7:09)

Horecazaak Utrecht slachtoffer van explosie

Bij een horecazaak aan de Jutfaseweg in de Rivierenwijk in Utrecht is in de nacht van maandag op dinsdag een explosie geweest. Het pand is beschadigd geraakt. Niemand raakte gewond, meldt de politie.

09 oktober '23 ( 6:09)

Explosie op station Bussum bij horecazaak

Bij een horecagelegenheid op station Bussum heeft in de nacht van zondag op maandag rond 03.45 uur een explosie plaatsgevonden, meldt de politie. Niemand raakte gewond bij de ontploffing.

05 oktober '23 (18:53)

Inwoners Utrecht aangehouden voor explosie bij horecazaak in Utrecht

De politie heeft donderdag drie mensen aangehouden voor de explosie op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht afgelopen weekend. Het gaat om Utrechters van 27, 19 en 18 jaar. Hun exacte rol wordt onderzocht.