Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

AD en Libelle vergoeden verkochte Fletcher-vouchers

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
Het AD en tijdschrift Libelle betalen kopers van ongebruikte vouchers voor een overnachting in een Fletcher-hotel hun geld terug. Ook koopjeswebsite SocialDeal gaat dat doen. De bedrijven nemen die stap nadat de Consumentenbond bide had aangesproken op het feit dat de vouchers misleidend zijn. Ze waren volgens klanten moeilijk in te wisselen en er werden verschillende niet te vermijden extra kosten in rekening gebracht.

De vouchers zouden volgens de advertenties in te wisselen zijn voor één overnachting voor 2 personen waarbij keuze was uit ruim 100 hotels. De afbeeldingen daarbij waren van diverse luxehotels, maar die waren alleen beschikbaar tegen bijbetaling. Zonder die extra toeslag zijn met de vouchers alleen overnachtingen bij 21 sobere hotels te boeken. Daar komen dan wel nog 5 euro reserveringskosten en 6 euro aan een onduidelijke 'taks' bij.

De Consumentenbond controleerde ook de klacht over het moeilijk inwisselbaar zijn van de vouchers. Zonder gebruik te maken van de vouchers zijn aangesloten hotels gemiddeld 26 nachten te boeken, maar met de vouchers daalt dat tot 8. Bovendien lukt het nooit op vrijdagnacht of zaterdagnacht en accepteren sommige hotels de vouchers helemaal niet.

Reacties betrokken partijen

Het AD en Libelle, beide onderdeel van mediaconcern DPG Media, stopten nadat de Consumentenbond bij hen had aangeklopt direct met de advertenties. Ook werden de reserveringskosten geschrapt en de dit jaar verlopende vouchers verlengd. SocialDeal zegt dat "hun niets te verwijten valt" vanwege de onvermijdbare kosten en ontkent te misleiden. Ondanks een toezegging de beelden bij de advertenties aan te passen, deed het bedrijf dat nog niet.

Fletcher zelf zegt dat het om een momentopname gaat en ziet weinig klachten. Ook schrapt het bedrijf de onvermijdbare kosten niet. Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar noemt dat schandalig. "Wij hebben onze bevindingen voorgelegd aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) en die herkent de problemen. In 2012 tikte de ACM Fletcher al eens om dezelfde redenen op de vingers. Het bedrijf beloofde toen beterschap, maar daar lijkt weinig van terecht te zijn gekomen." Volgens de Consumentenbond zal de ACM Fletcher hotels opnieuw om opheldering vragen.

Door: ANP

01 juli '25 ( 8:37)

Hittemaatregelen in de horeca: adviseer werknemers om koffie te mijden

In de horeca worden net als in veel andere sectoren maatregelen genomen om medewerkers te beschermen tegen de hitte. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wijst erop dat werkgevers moeten zorgen voor voldoende water en zonnebrandcrème. Horecabedrijven kunnen daarnaast hun werknemers adviseren cafeïne- en suikerhoudende dranken, zoals koffie en frisdrank, zo veel mogelijk te mijden.

25 juni '25 ( 8:55)

ING voorziet prijsstijgingen en sterk toename faillissementen in horeca

De prijzen in de horeca stijgen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5 procent, meldt ING in een nieuw rapport over de sector. De prijsstijging is lager dan de drie voorgaande jaren, maar is nog altijd hoger dan de inflatie in Nederland. Dat komt volgens de economen van de bank vooral door stijgende voedingsprijzen en oplopende personeelskosten.

19 juni '25 ( 8:38)

Werkloosheid in Nederland blijft 3,8 procent

De werkloosheid in Nederland is in mei onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Afgelopen maand zat 3,8 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk, evenveel als in april. Gemiddeld daalde het aantal werklozen de afgelopen drie maanden licht, met 2000 per maand.

13 juni '25 (11:28)

Na eerdere daling loopt ziekteverzuim weer op in eerste kwartaal

Nederlandse werknemers waren in het eerste kwartaal van dit jaar vaker ziek vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers. In het eerste kwartaal van vorig jaar en ook in 2023 was er nog sprake van een daling op jaarbasis. Daarvoor steeg het ziekteverzuim juist jarenlang.

28 februari '25 ( 8:18)

Omzetgroei horeca in 2024 flink lager dan voorgaand jaar

De omzet van de horeca is in 2024 met 5,4 procent gegroeid ten opzichte van een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De toename was lager dan in 2023. Toen kwam de omzetgroei nog uit op 12,6 procent. 2023 was het eerste jaar sinds 2020 zonder coronamaatregelen. In 2022 gold tot halverwege januari nog een harde lockdown en in maart 2022 vervielen de laatste coronamaatregelen. Dat had een positief effect op de omzetstijging van de horeca in 2023.

26 februari '25 ( 9:18)

Meerdere mensen onwel geworden in een hotel op Scheveningse Pier

Twaalf mensen zijn dinsdagavond rond 21.45 uur onwel geworden in een hotel op de Pier van Scheveningen en naar het ziekenhuis gebracht. Ze klaagden onder meer over misselijkheid en duizeligheid, zegt een woordvoerster van de brandweer.

07 februari '25 (15:57)

De horecavakbeurs voor Noord- en Oost-Nederland begint volgende week

Van 10 tot 12 februari 2025 transformeert het WTC Expo in Leeuwarden tot een bruisende ontmoetingsplek voor horecaprofessionals tijdens het Horeca EvenTT. Deze toonaangevende vakbeurs, een hoogtepunt op de nationale horeca-agenda, biedt exposanten een unieke kans om hun producten en diensten aan een breed publiek te presenteren.

17 januari '25 ( 8:45)

Horecava niet zo goed bezocht als voor corona

De grote horecavakbeurs Horecava in de RAI in Amsterdam heeft deze week meer bezoekers getrokken dan vorig jaar. Maar het waren er niet zoveel als tijdens de laatste editie voor de coronapandemie. Volgens de organisatie kwamen er meer dan 67.000 bezoekers af op het evenement. Een jaar geleden ging het om ruim 64.000 mensen.

13 januari '25 (11:44)

Faillissementen treffen hele horecasector

De stijging van het aantal faillissementen in de horeca die dit jaar wordt verwacht, zal de hele sector treffen. Dat denkt Marijke Vuik, voorzitter van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Zowel caféhouders als restaurant- en hoteleigenaren kampen met problemen zoals de gestegen personeelskosten.

13 januari '25 (11:02)

Krapte op arbeidsmarkt blijft aanhouden, stelt Koninklijke Horeca Nederland

Horecabedrijven moeten rekening houden met aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. De vergrijzing van de samenleving leidt tot minder beschikbare arbeidskrachten, zegt Marijke Vuik, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). "Een bepaalde krapte gaat er blijven."