Omzet horeca groeit met 5,5 procent in tweede kwartaal

De toename was zichtbaar in zowel de logiesverstrekking als bij eet- en drinkgelegenheden. Hotels en vakantieparken zagen hun gezamenlijke omzet met 4,5 procent stijgen, terwijl restaurants, cafés en fastfoodzaken gezamenlijk bijna 6 procent meer omzet noteerden.
Stijging bij logiesverstrekkers
Hotels realiseerden een groei van 4 procent, terwijl overige logiesaanbieders zoals campings en vakantieparken hun omzet met 6 procent zagen toenemen. Deze groei laat zien dat zowel binnenlandse als buitenlandse gasten vaker gebruikmaakten van verblijfsmogelijkheden.
Restaurants en fastfoodzaken bovengemiddeld
Bij de eet- en drinkgelegenheden waren fastfoodrestaurants de grootste stijgers met 6,4 procent. Restaurants volgden met een omzetgroei van 6,3 procent. Ook cafés deden het goed met een toename van 5,2 procent, terwijl kantines en cateringbedrijven hun omzet met 4,6 procent zagen groeien.
Ondernemersvertrouwen blijft laag
Ondanks de positieve cijfers is het ondernemersvertrouwen in de horeca in het derde kwartaal iets gedaald. Volgens het CBS zakte de indicator van -12,3 in het tweede kwartaal naar -13,2 in het derde kwartaal van 2025. Horecaondernemers waren vooral pessimistischer over het economische klimaat in zowel de afgelopen als de komende drie maanden.