Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

3,50 voor een biertje, horeca heeft genoeg gehad

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 8 min
location_on [xx]km
3,50 voor een biertje, horeca heeft genoeg gehad
Deze maand zijn de prijsverhogingen van de biermerken van Heineken en Grolsch ingegaan, na de aankondiging hiervan een maand geleden. Daardoor gaan horecaondernemers nu meer dan 10 procent extra betalen voor een fust Heineken en bijna 7 procent meer voor Grolsch. Dit meldt De Ondernemer.

Robèr Willemsen, voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland, zegt dat iedere ondernemer een eigen afweging maakt over wat hij of zij met de bierprijs doet. Hij zegt daarentegen dat met deze flinke prijsstijgingen het lastig is om die niet te laten voelen bij de gasten. Ook in de zaak van Willemsen kost een biertje nu 3,50.

De prijsstijgingen worden overal in de horeca gevoeld. Zo betaal je dit jaar bij het carnaval in Breda bijna 30 cent meer per biertje. De prijzen zijn zelfs zo hoog geworden dat een café in Uden hierdoor is overgestapt naar Duits bier.

Prijsverhoging maakt bezoeker kritischer

De stijgende bierprijzen doen zeer bij bierliefhebbers. Dit geldt ook voor Zoran Gavrilovic, barman van ’t Weeshuys in Zwolle. Hij zegt over zichzelf dat hij kritischer is geworden waar hij tegenwoordig zijn biertje drinkt. Door de stijgende prijs verwacht hij nu dat er niet alleen simpelweg een biertje aan hem wordt geserveerd. Hij vindt dat je nu als bedrijf kwaliteit en een toegevoegde waarde moet realiseren. Het gaat volgens de barman steeds meer om een goede sfeer tijdens een bezoek aan de horeca.

Meer focus op speciaalbier

Door de stijgingen van de bierprijzen kost een normaal pilsje bijna net zo veel als een speciaalbiertje. Dat vindt Gavrilovic opmerkelijk. Hij zegt dat speciaalbier erg innoverend is en dat er veel meer mogelijkheden mee zijn. Pils is daarnaast niet veranderd de afgelopen jaren. Daarom vindt hij het raar dat hij nu 3,50 euro moet vragen voor een pilsje.

Toch denkt bierliefhebber Raymond van der Laan dat er ook een positief effect aan de prijsstijging kan zitten. Niet alleen Gavrilovic vindt speciaalbier een interessant onderwerp. Ook Van der Laan zegt dat er zo een mogelijkheid ontstaat voor mensen om ander bier te ontdekken. Nu drinken veel mensen geen speciaalbier, met het 'vooroordeel' dat deze duur zijn. Maar met de veranderende prijzen komen de kosten voor een pilsje dicht bij die van een speciaalbier. Hij denkt dat er nu de mogelijkheid ontstaat voor horecagasten om meer verschillende bieren te proberen.

Stijgende prijzen grondstoffen worden doorberekend

Het is niet gek dat de bierprijzen hoger zijn geworden. Het is voor de brouwerijen een flink stuk duurder geworden om bier te produceren. Daarbij nemen zij een deel van de extra kosten op zich, maar is het onmogelijk om dit volledig te doen. De producenten hebben geen andere keuze dan de prijsstijgingen door te berekenen naar hun klanten, de horecaondernemers. Willemsen begrijpt de verhoging van de bierprijs. Een kanttekening die hij plaatst is dat het hij denkt dat de prijsstijging niet in verhouding is met de kostenstijging. “Deze stijging is niet in verhouding. Het is gigantisch en ik heb niet de illusie dat die wordt teruggedraaid”, zegt hij. Mede hierdoor is de KHN in gesprek met bierproducenten om te achterhalen waar deze enorm prijsverhoging vandaan komt.

Horecaondernemers kampen niet alleen met een hogere bierprijs. Ook de energiekosten, personeelstekort en de gestegen loonkosten zijn zorgen voor horecaeigenaren. Willemsen: “De komende drie maanden worden spannend voor de horeca. Het is overleven tot april, als de zon weer gaat schijnen en mensen op het terras gaan zitten.”

Door: Nationale Horecagids

08 april '24 ( 8:30)

Cafés en restaurants rekenen op drukkere terrassen

Cafés en restaurants rekenen op drukkere terrassen, nu de eerste officiële warme dag van het jaar een feit is. Toch is de horeca in Nederland nog niet uit de problemen. Zo is nog steeds sprake van een personeelstekort. Ook kan het dat een biertje in de zon nu een stuk duurder is dan een jaar geleden.

15 november '23 (15:52)

Inter Scaldes heropent morgen haar deuren

Het aftellen is begonnen. De laatste voorbereidingen worden getroffen. Aankomende donderdag, 16 november, gaat de deuren van het iconische restaurant Inter Scaldes weer open. Een uitgebreide renovatie en overname door Pillow Hotel Collectie later is het team van het restaurant weer helemaal klaar voor de start. Om alvast een voorproefje te geven deelt het restaurant alvast een paar eerste officiële beelden. Dat meldt Inter Scaldes. 

31 oktober '23 ( 9:05)

De Librije opnieuw bovenaan de Lekker500

Het restaurant De Librije van Jonnie en Thérèse Boer staat dit jaar opnieuw bovenaan de ranglijst van de Lekker500. De restaurantgids meldt dat de twee van het Zwolse restaurant "met hun onuitputtelijke energie en blijvende vernieuwingsdrift" de eerste plaats dit jaar weten vast te houden.

30 oktober '23 (11:34)

Sergio Herman gaat in België zelf weer achter de pannen staan

Chef-kok en horecaondernemer Sergio Herman gaat koken in een nieuw restaurant in Antwerpen. Dat vertelt hij maandag in gesprek met BN De Stem. Hij gaat hier vanaf januari "op regelmatige basis" achter het fornuis staan, samen met kok Tim Boury. "Ik ga weer doen wat ik gemist heb: koken", aldus Herman.

24 oktober '23 (11:03)

KVK ziet afgelopen vijf jaar flinke toename Nederlandse wijnproducenten

UTRECHT (ANP) - Het aantal wijnproducenten in Nederland is de afgelopen vijf jaar fors toegenomen. Dat zegt de Kamer van Koophandel (KVK). In 2018 waren er 136 producenten ingeschreven bij de KVK, in het derde kwartaal van dit jaar waren dat er 194, een toename van 43 procent.

16 oktober '23 (11:54)

Eerste FC Kip-restaurant in Nederland een feit

Jandino Asporaat opent op 22 november in het centrum van Rotterdam zijn eerste FC Kip-restaurant. Dat heeft de cabaretier via Instagram laten weten. FC Kip is een fastfoodketen die een belangrijke rol speelt in de serie De Dino Show en de daaropvolgende Bon Bini Holland-filmreeks.

12 oktober '23 (15:23)

Wagamama verkocht aan Amerikaanse investeerder

Fastfoodketen Wagamama, met verschillende vestigingen in Nederland, komt in handen van Apollo Global Management. De grote Amerikaanse investeerder betaalt 587 miljoen euro voor de overname.

10 oktober '23 ( 7:09)

Horecazaak Utrecht slachtoffer van explosie

Bij een horecazaak aan de Jutfaseweg in de Rivierenwijk in Utrecht is in de nacht van maandag op dinsdag een explosie geweest. Het pand is beschadigd geraakt. Niemand raakte gewond, meldt de politie.

09 oktober '23 ( 6:09)

Explosie op station Bussum bij horecazaak

Bij een horecagelegenheid op station Bussum heeft in de nacht van zondag op maandag rond 03.45 uur een explosie plaatsgevonden, meldt de politie. Niemand raakte gewond bij de ontploffing.

05 oktober '23 (18:53)

Inwoners Utrecht aangehouden voor explosie bij horecazaak in Utrecht

De politie heeft donderdag drie mensen aangehouden voor de explosie op de Amsterdamsestraatweg in Utrecht afgelopen weekend. Het gaat om Utrechters van 27, 19 en 18 jaar. Hun exacte rol wordt onderzocht.