Haaksbergse Danell uitgeroepen tot beste hotelreceptioniste: ‘Ik leef voor de horeca’
“Het belangrijkste is interesse in mijn werk. Interesse in het vak. Want je moet echt alles weten van het hotel waar je werkt. En natuurlijk oprechte interesse in de gasten”, zegt Danell. Dit zijn volgens de winnares van de WorldSkills de sleutelingrediënten om een goede hotelreceptionist te zijn. “Wanneer je als hotelreceptioniste interesse toont, voelen gasten zich sneller welkom en op hun gemak”.
Van Nederlands kampioenschap naar internationale wedstrijd
Om mee te mogen doen aan de internationale wedstrijd van WorldSkills, moest Danell eerst Nederlands kampioen worden. Dit is ze eerder dit jaar geworden. De WorldSkills, een internationale wedstrijd met 26 vakrichtingen, zou in eerste instantie in Shanghai plaatsvinden. Dit kon niet doorgaan in verband met de coronamaatregelen die op dat moment golden. Daarom is ze naar Polen afgereisd, om daar deel te nemen aan de wedstrijd. “Hier moest ik meedoen aan rollenspellen. Check-in, check-out, maar ook onverwachte situaties, zoals een dronken gast of diefstal. Daar moest je dan op inspelen”.
Middelpunt van hotel
Ze zegt dat je als receptionist het middelpunt bent van het hotel. “Het is heel gevarieerd werk. Je bent het middelpunt van het hotel. Voor leveranciers, gasten, voor het personeel. Je moet echt alles weten. Ik vind het gastcontact zelf super leuk. Ik leef voor de horeca. Dat heb ik denk ik van mijn ouders meegekregen. zij hebben Jules Golfclub & Bistro in Alstätte”.
21 jaar en wereldkampioen
Danell heeft al plannen voor de toekomst. Ze wil graag verschillende functies binnen verschillende hotels beslaan. Momenteel studeert zo hotelmanagement op het Saxion in Apeldoorn. Vanuit de ROC Twente wil ze kandidaten trainen voor Skills Heroes. “Ik blijf natuurlijk werken bij Van der Valk en wil nog meer ervaring opdoen. Misschien kan ik in de toekomst dan zelf wel jureren voor vakwedstrijden. Als ik ouder ben zou ik graag op het mbo les willen geven. Dan wil ik jongeren enthousiast maken en laten zien hoe leuk de horeca is. Net als de docenten dat ook bij mij hebben gedaan”.
Door: Nationale Horecagids