Normal_normal_entree_awards_2019__logo_

De belangrijkste horecaprijzen van het jaar zijn uitgereikt: de Entree Awards. Een vakjury van gastvrijheidsexperts boog zich over de vijftig genomineerde horecaondernemingen, allen afgelopen jaar geopend of vernieuwd. In dertien categorieën werden er prijzen uitgereikt: we doen een greep uit de winnaars, van een jeu de boule-attractie tot culturele vrijstaat, en van capsuleslapen in de kerk tot surrealistisch doolhof.

De Entree Awards werden maandagavond uitgereikt in Theater Amsterdam onder leiding van gastheer Ruben Nicolai. De organisatie had kleine aanpassingen gedaan in de categorieën: er waren een paar verdwenen (Best Barista en Best Coffee Concept) en een paar nieuwe bijgekomen (Best New Cocktailbar en Bierspecialist). Daarnaast heet de categorie Best Nightlife nu Best Nightlife & Entertainment. En dat wordt meteen de eerste prijswinnaar die we uitlichten.
 

BEST NIGHTLIFE & ENTERTAINMENT

 
De eerste die deze Entree Award-met-nieuwe-naam heeft mogen ontvangen is Weelde in Rotterdam. Een stadsboerderij op twee hectare grond, waar een lunchroom, restaurant, bar, drie loodsen en enorme kas te vinden zijn. Initiatiefnemers Kim Peters en Kelly Vincent noemen het een culturele vrijstaat. Weelde voorziet in een mix van kunst, muziek, eten, drinken, theater, performances en landbouw.  
 

BEST RESTYLING

 
Nog een naamsverandering (en -uitbreiding): NH Carlton Amsterdam heet sinds kort NH Collection Amsterdam Flower Market; de nieuwe naam onderstreept een nieuwe episode voor het hotel dat om de hoek bij de bekende Amsterdamse Bloemenmarkt zit. Niet alleen het hotel zelf, ook het bijbehorende hamburgerrestaurant Ter Marsch & Co werd flink onder handen genomen, en heropend recent eveneens met een compleet vernieuwt interieur. Zowel hotel als restaurant hebben verwijzingen naar hun ‘bloemenbuur’ verwerkt in hun nieuwe look. Zo heeft de hotelreceptie een groot floraal wandkleed gekregen (een ontwerp van Marcel Wanders voor Moooi) en is er in het restaurant een eilandbar te vinden volledig omringd door bloemen.
 

BEST HOSPITALITY CONCEPT

 
Een nieuw concept in horecaland waar vermoedelijk iedereen die wel eens in Frankrijk op vakantie is geweest blij van opkijkt: Mooie Boules. Momenteel alleen nog in Amsterdam en Rotterdam te vinden, maar er zijn al plannen om uit te breiden naar meer grote steden in Nederland. De locaties in de hoofd- en Maasstad laten al zien wat er bij Mooie Boules is te doen: eten, drinken, dansen én jeu de boulen uiteraard. Allemaal indoor.
 

BEST HOTEL CONCEPT

 
Ook in de hotelwereld een bijzonder nieuw concept: BUNK Hotel, gevestigd in de Westerkerk in Utrecht, op een steenworp afstand van het Centraal Station en Tivoli Vredenburg. Binnen de kerk zijn  45 compacte kamers plús 60 pods: een soort capsules die vooral vooral populair zijn onder backpackers. Naast verblijfsaccommodaties zijn er in de kerk aan de Catharijnekade ook een café en restaurant te vinden; op die manier wil Bunk de oorspronkelijke buurtfunctie van de kerk weer in ere herstellen. Extra bijzonder: aan de bar wordt zelfgebrouwen bier geschonken; Bunk Bier.
 
 
Het interieur van BUNK in Utrecht
 

DAREDEVIL

 
Tot slot een Doloris Rooftop & Meta Maze in Tilburg, dat de Entree Award in de categorie Daredevil heeft gewonnen. Het surrealistische doolhof van 400 vierkante meter, gevestigd in een voormalig postkantoor in de Tilburgse Spoorzone, ging medio mei open, en werd toen door de pers bestempeld als een ‘apenkooimuseum, een tripervaring zonder drugs en 'alsof Museum de Pont samen met Alice in Wonderland en Esscher een kind hebben gebaard'’. De Nationale Recreatiegids ging vlak na openig zelf Doloris testen én interviewde Joep van Gorp, de drijvende kracht achter wat nu het enige kunstdoolhof ter wereld is. 
 
 
De ingang van Doloris
 
Voor een overzicht van alle Entree Award-winnaars en een impressie van de uitreiking, zie entreeawards.nl/winnaars2019.
 
Door: Nationale Horecagids