Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nieuw rapport: Airbnb stimuleert duurzaam toerisme en helpt massatoerisme te bestrijden

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 12 min
location_on [xx]km
Vandaag publiceert Airbnb een nieuw rapport waaruit blijkt dat haar platform en de Airbnb gemeenschap bijdragen aan het bestrijden van massatoerisme en duurzaam toerisme stimuleren. Ook de economische gevolgen van reizen en toerisme, met 10% van het wereldwijde BNP inmiddels één van de grootste sectoren ter wereld, veranderen ingrijpend en komen meer terecht bij gezinnen en lokale gemeenschappen.

Airbnb bestrijdt overtoerisme en vermindert de drukte in populaire bestemmingen
Meer dan twee-derde van alle Airbnb-gasten in de acht populaire bestemmingen die voor dit rapport onderzocht zijn, verblijven buiten de traditionele toeristische centra. 72% tot 93% van alle Airbnb accommodaties ligt buiten de gebieden waar overtoerisme dreigt aangezien particuliere woningen meer verspreid zijn dan hotels. Hierdoor wordt geografische spreiding gestimuleerd.

“Het spreiden van bezoekers is essentieel om overtoerisme tegen te gaan”, zegt Jonathan Tourtellot, de oprichter van het National Geographic Center for Sustainable Destinations. “Verdeel bezoekers over de stad zodat ze bepaalde buurten en trekpleisters niet onder de voet lopen. Het delen van huizen via vakantieverhuur kan op twee manieren bijdragen. Airbnb accommodaties liggen allereerst meer verspreid over de stad dan commerciële hotels en daarnaast raden Airbnb hosts hun gasten vaak lokale bezienswaardigheden, restaurants en winkels aan.”

Uit de analyse van 2,8 miljoen Airbnb host guidebooks, waarin hosts aanbevelingen voor gasten noteren, blijkt dat de aanbevelingen gemiddeld 20 minuten lopen van hun woning liggen – veelal dus buiten de toeristische centra. Ook raadt ruim 2/3e van alle hosts restaurants in de buurt aan. Verder blijkt dat 61% van alle aanbevelingen unieke tips betreft, die slechts door één host worden gegeven.

Wereldwijd betekent dit dat gasten ruim 1 miljoen individuele aanbevelingen krijgen die door geen enkele andere host worden gedaan. Dat is een meer dan welkome afwisseling van de klassieke tips in reisgidsen en op toeristische kaarten, door Tourtellot omschreven als ‘standaard business’. “Deze standaard toeristen bedrijven verdrukken lokale winkels, restaurants en ondernemers,” aldus Tourtellot. 

Een andere toerisme economie die voordelen biedt aan lokale bewoners
De overgrote meerderheid van alle euro’s die via Airbnb worden besteed komt rechtstreeks in de portemonnee van hosts terecht, die tot 97% van de huurprijs van hun woning overhouden. Hosts besteden deze inkomsten aan o.a. het dagelijkse huishouden, huurbetalingen of hypotheekaflossingen, schoonmakers en het onderhoud van hun woning. In vergelijk met hotelketens wordt er een veel kleiner percentage - tot maximaal 13% - aan fees betaald bij vakantieverhuur.

Dit is een groot contrast met de toeristische bestedingen in hotels, waar ketens tussen de 14% en 36% van de kamerprijs afromen; geld dat dus nooit in de omgeving van het hotel terecht komt. De economische bijdrage van cruiseschepen aan de lokale economie is nog minder en blijft beperkt tot voornamelijk de inkoop van brandstoffen (zoals bunkerolie) en lokale transportkosten om dagjesmensen van de boot naar een beperkt aantal toeristische hotspots te vervoeren.

“Vanuit het perspectief van de bestemming, kan toerisme geplaatst worden op een schaal van positief tot problematisch”, aldus Tourtellot. “Aan de kant van de voordelen levert gezond toerisme een bijdrage aan de plaats van bestemming en haar inwoners, omgeving, economie, cultuur en karakter. Het doel van toeristisch beleid moet zijn om deze omstandigheden te creëren en situaties te voorkomen waarin de voordelen van toerisme weglekken naar de winstrekening van een internationale keten in plaats van terecht komen in de lokale economie.”

Het aandeel van Airbnb in totale bezoekersaantallen
Uit de studie van 8 van ‘s werelds meest bekende toeristische bestemmingen die te kampen hebben met het gevaar van overtoerisme (zoals Barcelona, Venetië en Amsterdam) blijkt dat Airbnb verantwoordelijk is voor slechts 7% van alle bezoekers aan deze bestemmingen (inclusief hotel en cruiseship gasten). Dit staat gelijk aan 0,37 Airbnb-bezoekers per inwoner ten opzichte van een totale toeristische druk van 5,1 bezoekers per inwoner. Bijna 14 keer zoveel mensen bezoeken deze 8 bestemmingen via een andere manier dan Airbnb.

Lokale voorbeelden laten zien dat het totaal aantal toeristische bezoekers per inwoner vele malen hoger ligt dan het aantal Airbnb-reizigers per inwoner. In Venetië gaat het bijvoorbeeld om 73,8 versus 2,2; in Queenstown (Nieuw-Zeeland) om 51,3 versus 5,2; en op Mallorca om 10,2 versus 0,5.

Nathan Blecharczyk, mede-oprichter van Airbnb en Chief Strategy Officer:
“Airbnb is gebaseerd op het principe dat het delen van je woning een authentieke ervaring geeft aan bezoekers en economische voordelen biedt aan lokale bewoners en gemeenschappen. Het is onze vaste overtuiging dat onze gemeenschap deel is van de oplossing voor de uitdagingen van massatoerisme en dat we duurzame groei kunnen realiseren voor iedereen.”

Dit nieuwe rapport volgt op de start van het Office of Healthy Tourism dat Airbnb recent bekend maakte en wat tot doel heeft om gezond toerisme over de hele wereld te stimuleren. Ook maakte Airbnb recent nieuwe data bekend over de positieve bijdrage van vakantieverhuur in 300 steden en 80 landen wereldwijd.

01 juli '25 ( 8:37)

Hittemaatregelen in de horeca: adviseer werknemers om koffie te mijden

In de horeca worden net als in veel andere sectoren maatregelen genomen om medewerkers te beschermen tegen de hitte. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) wijst erop dat werkgevers moeten zorgen voor voldoende water en zonnebrandcrème. Horecabedrijven kunnen daarnaast hun werknemers adviseren cafeïne- en suikerhoudende dranken, zoals koffie en frisdrank, zo veel mogelijk te mijden.

25 juni '25 ( 8:55)

ING voorziet prijsstijgingen en sterk toename faillissementen in horeca

De prijzen in de horeca stijgen dit jaar naar verwachting gemiddeld met 5 procent, meldt ING in een nieuw rapport over de sector. De prijsstijging is lager dan de drie voorgaande jaren, maar is nog altijd hoger dan de inflatie in Nederland. Dat komt volgens de economen van de bank vooral door stijgende voedingsprijzen en oplopende personeelskosten.

19 juni '25 ( 8:38)

Werkloosheid in Nederland blijft 3,8 procent

De werkloosheid in Nederland is in mei onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Afgelopen maand zat 3,8 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk, evenveel als in april. Gemiddeld daalde het aantal werklozen de afgelopen drie maanden licht, met 2000 per maand.

13 juni '25 (11:28)

Na eerdere daling loopt ziekteverzuim weer op in eerste kwartaal

Nederlandse werknemers waren in het eerste kwartaal van dit jaar vaker ziek vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van nieuwe cijfers. In het eerste kwartaal van vorig jaar en ook in 2023 was er nog sprake van een daling op jaarbasis. Daarvoor steeg het ziekteverzuim juist jarenlang.

28 februari '25 ( 8:18)

Omzetgroei horeca in 2024 flink lager dan voorgaand jaar

De omzet van de horeca is in 2024 met 5,4 procent gegroeid ten opzichte van een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De toename was lager dan in 2023. Toen kwam de omzetgroei nog uit op 12,6 procent. 2023 was het eerste jaar sinds 2020 zonder coronamaatregelen. In 2022 gold tot halverwege januari nog een harde lockdown en in maart 2022 vervielen de laatste coronamaatregelen. Dat had een positief effect op de omzetstijging van de horeca in 2023.

26 februari '25 ( 9:18)

Meerdere mensen onwel geworden in een hotel op Scheveningse Pier

Twaalf mensen zijn dinsdagavond rond 21.45 uur onwel geworden in een hotel op de Pier van Scheveningen en naar het ziekenhuis gebracht. Ze klaagden onder meer over misselijkheid en duizeligheid, zegt een woordvoerster van de brandweer.

07 februari '25 (15:57)

De horecavakbeurs voor Noord- en Oost-Nederland begint volgende week

Van 10 tot 12 februari 2025 transformeert het WTC Expo in Leeuwarden tot een bruisende ontmoetingsplek voor horecaprofessionals tijdens het Horeca EvenTT. Deze toonaangevende vakbeurs, een hoogtepunt op de nationale horeca-agenda, biedt exposanten een unieke kans om hun producten en diensten aan een breed publiek te presenteren.

17 januari '25 ( 8:45)

Horecava niet zo goed bezocht als voor corona

De grote horecavakbeurs Horecava in de RAI in Amsterdam heeft deze week meer bezoekers getrokken dan vorig jaar. Maar het waren er niet zoveel als tijdens de laatste editie voor de coronapandemie. Volgens de organisatie kwamen er meer dan 67.000 bezoekers af op het evenement. Een jaar geleden ging het om ruim 64.000 mensen.

13 januari '25 (11:44)

Faillissementen treffen hele horecasector

De stijging van het aantal faillissementen in de horeca die dit jaar wordt verwacht, zal de hele sector treffen. Dat denkt Marijke Vuik, voorzitter van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Zowel caféhouders als restaurant- en hoteleigenaren kampen met problemen zoals de gestegen personeelskosten.

13 januari '25 (11:02)

Krapte op arbeidsmarkt blijft aanhouden, stelt Koninklijke Horeca Nederland

Horecabedrijven moeten rekening houden met aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. De vergrijzing van de samenleving leidt tot minder beschikbare arbeidskrachten, zegt Marijke Vuik, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN). "Een bepaalde krapte gaat er blijven."