Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

FEBO krijgt rol in decor van een speelfilm

Door Nationale Horecagids
schedule 4 min
FEBO krijgt rol in decor van een speelfilm / Foto: 'Lunch at FEBO' door Lars Plougmann
‘Il Fait Beau’ is een nieuwe film die tijdens het Tribeca Film Festival in de Big Apple voor het eerst wordt vertoond. In deze speelfilm krijgt de Nederlandse snackformule een prominente rol. De film gaat in juni in première, meldt Frituurwereld.

De speelfilm is geregisseerd door de Italiaans-Griekse regisseur Leonardo Cariglino en gaat over een liefde die ontluikt bij de luikjes van de Amsterdamse FEBO-snackmuur. De film gaat over een eenzame jongen in Amsterdam die verliefd wordt op het meisje dat werkt achter de FEBO-muur.

De regisseur vertelt dat de film grotendeels is geïnspireerd door eigen ervaringen. Hij kwam zo’n tien jaar geleden voor het eerst met de FEBO in aanraking. Die ging na een avondje stappen langs ‘de muur’. Hij kon zijn ogen niet geloven.

Liefdesverhaal

De regisseur zegt dat hij een meisje zag dat de snacks in de muur aan het bijvullen was. “Iedereen was zo druk met de snackmuur dat ik de enige was die oog had voor haar. Het is een echt liefdesverhaal, met de snackmuur als middelpunt.”

Hij geeft aan dat niet iedereen geloofde dat deze automaten écht in Nederland staan. De regisseur stelt dat een enkeling zelfs dacht dat deze speciaal voor de film waren bedacht en gebouwd.

Oorsprong uit Duitsland

Dat de muur een begrip is in Nederland, komt voornamelijk doordat hiermee de sluitingstijden werden omzeild. In eerste instantie is het tevens een Duitse uitvinding, die populair werd in Nederland in de jaren ’30 tot ’50. Het was 1961 toen FEBO haar eerste ‘muur’ opende in Amsterdam. Die stad nam toen de positie van New York over als wereldhoofdstad van de automatiek. Daar waren begin vorige eeuw lange tijd de automaten van Horn & Hardart een begrip.

08 juni '23 (15:38)

Nieuw gezond fastfoodconcept in Nederland: Hawaiian Poké Bowl

Hawaiian Poké  Bowl, een gezond fastfoodinitiatief uit België, heeft zich nu ook gevestigd in Maastricht, Tilburg, Eindhoven en Arnhem. De formule uit 2018 laat klanten zelf poké bowls samenstellen met verse ingrediënten. Hawaiian Poké Bowl heeft dertig vestigingen in België en vier in Nederland. Dit meldt Misset Horeca.

08 juni '23 (14:58)

'Intrekken coronabetalingsregeling leidt mogelijk tot faillissementsgolf'

Maar liefst 60.000 ondernemers zijn nog niet begonnen met het aflossen van hun coronaschuld. Staatssecretaris Van Rij geeft aan niet te weten of het gaat om ondernemers die niet willen of niet kunnen betalen. "Laten we niet onderschatten hoe de hoge kosten nu drukken op ondernemers. Dat is - in combinatie met het feit dat veel mkb’ers die kosten niet durven door te berekenen aan klanten - ronduit zorgelijk", zegt Jade Karthaus, hoofdredacteur van MKB Servicedesk Dit meldt MKB Servicedesk. 

07 juni '23 (12:46)

Utrechtse cafetaria Ten Beste neemt concurrent ’t Hoekje over

Het is bijna alsof Ajax plotseling Feyenoord overneemt. Of dat de McDonald’s Big Macs gaat verkopen in de Burger King. De Utrechtse cafetaria Ten Beste neemt het pand over van de buurman en concurrent ’t Hoekje. Dat meldt RTV Utrecht.

06 juni '23 (11:28)

Overheid lanceert campagne ‘Minder Wegwerpplastic’

De Rijksoverheid is begonnen met een campagne om wegwerpplastics te verminderen. Dat doet de overheid onder andere via de website . Daar kunnen cafetariahouders banners en teksten downloaden. Daarmee kunnen de ondernemers hun klanten informeren over de nieuwe regelgeving omtrent de Single Use Plastics (SUP’s). Die gaat 1 juli van start, meldt Frituurwereld.

05 juni '23 (11:26)

Frietbakkers Franky en Coen voor de twaalfde keer met friet naar Oekraïne

Op vrijdag 16 juni gaan de Brabantse cafetariahouders Franky van Hintum en Coen van Oosten voor de twaalfde keer afreizen naar Oekraïne. Daar gaan de twee naar het oostelijke deel van het land, naar de getroffen stad Bachmoet in de Donbas. Ze gaan opnieuw friet, snacks en frisdrank uitdelen. Dat meldt Frituurwereld.

05 juni '23 ( 9:33)

Zorgen over verkeersveiligheid rond nieuwe McDonald’s Krimpen

De aanstaande vestiging van de McDonald’s in Krimpen aan den IJssel levert de nodige bezorgdheid op onder bewoners. Saskia Bijl van Krimpens Belang bracht afgelopen donderdagavond tijdens de raadsvergadering de verkeersveiligheid rondom het fastfoodrestaurant ter sprake. Zij stelt dat de locatie al een punt is waar vele mensen oversteken en veel fietsers rijden. “Is er al nagedacht over de situatie die de komst van het restaurant met zich meebrengt?” Dat meldt het Kontakt.

01 juni '23 (13:23)

Voedingscentrum blijft aandringen op terugdringen verkooppunten fastfood

Volgens het Voedingscentrum is het lastig overgewicht bij kinderen en jongeren terug te dringen omdat maatregelen vaak vrijblijvend zijn en de verleidingen groot blijven. Bij de aanpak gaat het volgens een woordvoerster ook om "intrinsieke motivatie".

01 juni '23 ( 9:38)

Wat betaal je straks voor wegwerpbekers- en bakjes met plastic?

Wie vanaf 1 juli eten of drinken afhaalt of laat bezorgen, betaalt extra voor wegwerpbekers en -bakjes die (deels) gemaakt zijn van plastic. Ondernemers mogen die niet meer gratis aanbieden. Ook zijn zij vanaf 1 juli verplicht om een herbruikbare optie aan te bieden. Dat kan op twee manieren: ondernemers vullen de beker of het bakjes dat je zelf meebrengt of bieden een beker of bakje aan dat je weer terug kunt brengen. Van wegwerp naar hergebruik: beter voor het milieu en voor de portemonnee, meldt Rijksoverheid.

31 mei '23 (13:22)

Sugo Pizza gaat inzetten op plantaardig

Pizzaketen Sugo Pizza neemt voortaan plantaardig als de norm voor hun gerechten. Binnenkort lanceert de onderneming een nieuwe menukaart, waar de vierkante pizza’s met dierlijke producten een aparte sectie krijgen. Om de plantaardige pizza’s aan te kleden gaat Sugo Pizza een samenwerking aan met Redefine Meat. Dat meldt Out of Home Shops.

30 mei '23 (14:08)

Steeds meer partijen naar frietmarkt via loaded fries

De frietmarkt krijgt steeds meer nieuwe spelers op het toneel. Met de verkoop van loaded fries, frietjes met extra garnering en toppings, treden ook non-frietzaken in de markt van de gefrituurde aardappelen. Zo is recent Domino’s Pizza begonnen met de verkoop van deze luxe frietes. Ook lunchroom Bufkes verkoopt al enige tijd loaded fries. Dat meldt Frituurwereld.