Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

FEBO krijgt rol in decor van een speelfilm

Door Nationale Horecagids
schedule 4 min
location_on [xx]km
FEBO krijgt rol in decor van een speelfilm / Foto: 'Lunch at FEBO' door Lars Plougmann
‘Il Fait Beau’ is een nieuwe film die tijdens het Tribeca Film Festival in de Big Apple voor het eerst wordt vertoond. In deze speelfilm krijgt de Nederlandse snackformule een prominente rol. De film gaat in juni in première, meldt Frituurwereld.

De speelfilm is geregisseerd door de Italiaans-Griekse regisseur Leonardo Cariglino en gaat over een liefde die ontluikt bij de luikjes van de Amsterdamse FEBO-snackmuur. De film gaat over een eenzame jongen in Amsterdam die verliefd wordt op het meisje dat werkt achter de FEBO-muur.

De regisseur vertelt dat de film grotendeels is geïnspireerd door eigen ervaringen. Hij kwam zo’n tien jaar geleden voor het eerst met de FEBO in aanraking. Die ging na een avondje stappen langs ‘de muur’. Hij kon zijn ogen niet geloven.

Liefdesverhaal

De regisseur zegt dat hij een meisje zag dat de snacks in de muur aan het bijvullen was. “Iedereen was zo druk met de snackmuur dat ik de enige was die oog had voor haar. Het is een echt liefdesverhaal, met de snackmuur als middelpunt.”

Hij geeft aan dat niet iedereen geloofde dat deze automaten écht in Nederland staan. De regisseur stelt dat een enkeling zelfs dacht dat deze speciaal voor de film waren bedacht en gebouwd.

Oorsprong uit Duitsland

Dat de muur een begrip is in Nederland, komt voornamelijk doordat hiermee de sluitingstijden werden omzeild. In eerste instantie is het tevens een Duitse uitvinding, die populair werd in Nederland in de jaren ’30 tot ’50. Het was 1961 toen FEBO haar eerste ‘muur’ opende in Amsterdam. Die stad nam toen de positie van New York over als wereldhoofdstad van de automatiek. Daar waren begin vorige eeuw lange tijd de automaten van Horn & Hardart een begrip.

26 augustus '25 ( 8:53)

Straks toch weer burrito's te koop na doorstart Taco Bell in Nederland

Fastfoodketen Taco Bell maakt een doorstart in Nederland. Volgens curator Maarten Jansen wordt de failliete maker van burrito's, taco's en quesadilla's overgenomen door SYMBRO. Die franchisepartij runt in het Verenigd Koninkrijk al meer dan honderd Taco Bell- en KFC-locaties.

22 augustus '25 ( 8:05)

Rapper Boef bezorgt bestellingen voor horecazaak in Rolls-Royce

Rapper Boef kondigt in een bericht op zijn Instagram Stories aan vrijdag in een "paarse Rolls-Royce" het land door te rijden, om zelf bestellingen van zijn horecaketen Chick&Cheez bij klanten te gaan bezorgen. In oktober vorig jaar ging Boef, die in het echt Sofiane Boussaadia heet, ook al de deuren langs om maaltijden rond te brengen.

05 augustus '25 (19:21)

KFC steeds populairder in Europa

Kipketen KFC verkoopt de laatste tijd meer kip en andere snacks in Europa. Ook in het Midden-Oosten, waar eerder nog sprake was van boycots tegen de Amerikaanse keten, gingen de verkopen omhoog. Alleen in thuismarkt de Verenigde Staten is de omzet afgelopen kwartaal gedaald.

24 juli '25 ( 9:06)

Taco Bell haalt het niet in Nederland en is bankroet verklaard

Fastfoodketen Taco Bell is in Nederland failliet verklaard door de rechtbank in Rotterdam. Dat komt naar voren uit het insolventieregister. Het van oorsprong Amerikaanse bedrijf serveert Mexicaans eten en had tien vestigingen in ons land. RTL Nieuws meldde als eerste over het bankroet.

27 mei '25 ( 8:39)

Nederlanders besteden jaarlijks €1,9 miljard aan fastfood

Nederlanders besteden jaarlijks in totaal 1,9 miljard euro bij de grootste fastfoodketens in Nederland. Per bezoek spenderen Nederlanders gemiddeld 23 euro en het meeste geld wordt uitgegeven bij sushiketens. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Fastfoodketens, een grootschalig onderzoek van marktonderzoeksbureau Multiscope onder bijna 7200 Nederlanders.

24 februari '25 (12:18)

Just Eat-verkoop levert topman Groen meer dan 311 miljoen op

De verkoop van Just Eat Takeaway, eigenaar van Thuisbezorgd, levert oprichter en topman Jitse Groen naar schatting ruim 311 miljoen euro op. Maandag werd bekend dat techinvesteerder Prosus het beursgenoteerde bedrijf overneemt voor 20,30 euro per aandeel. Dat komt neer op een overnameprijs van in totaal 4,1 miljard euro.

24 februari '25 (12:06)

Overname Thuisbezorgd-eigenaar geen verrassing, stelt vakbond

FNV vindt de overname van Thuisbezorgd-eigenaar Just Eat Takeaway door techinvesteerder Prosus "niet verrassend". Dat zegt vakbondsbestuurder Amrit Sewgobind. Hij benadrukt dat de belangrijkste zorg is of de banen bij de maaltijdbezorger behouden blijven en of dezelfde arbeidsvoorwaarden blijven gelden.

13 januari '25 ( 8:36)

Fastfoodzaken onder druk door zuinige consument, blijkt uit onderzoek

Goedkopere alternatieven voor buitenshuis eten, zoals bij een fastfoodzaak of eten laten bezorgen, worden harder geraakt door consumenten die minder geld uitgeven dan duurdere horeca-opties. Dat meldt kennisplatform FoodService Instituut Nederland (FSIN), dat benadrukt dat eetzaken voor een snelle hap doorgaans juist profiteren van consumenten die het zuiniger aan doen.

31 december '24 ( 8:50)

Variaties van oliebol in trek, maar traditionele oliebol nog altijd populairst

Deze dagen gaan er weer tienduizenden oliebollen over de toonbank, zowel bij bakkers als in kramen, komt naar voren uit een rondgang van het ANP. De voorkeur gaat dit jaar ook uit naar variaties op de oliebol, zoals de Dubaibol. Maar de traditionele oliebol, met of zonder krenten, lijkt nog altijd het populairst.

24 december '24 (10:20)

McDonald's breidt uit, maar stuit op verzet van bewoners

McDonald's wil uitbreiden naar dorpen en provinciale wegen, maar bewoners en gemeenten zien dat niet altijd zitten. Het fastfoodconcern stuit op verzet in onder andere Rheden, Deurne en Zutphen. Dit meldt NOS.