Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add

McDonald's vaker bezocht als gevolg van duurdere leefomstandigheden

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 3 min
McDonald's vaker bezocht als gevolg van duurdere leefomstandigheden
McDonald's vaart wel bij het feit dat het leven voor consumenten op veel fronten duurder wordt. Mensen die uit eten willen zijn daardoor namelijk eerder geneigd om bij de bekende Amerikaanse hamburgerketen langs te gaan, komt naar voren uit het dinsdag verschenen kwartaalbericht van het bedrijf.

Wereldwijd zag McDonald's de verkopen in het eerste kwartaal met bijna 13 procent toenemen, als alleen wordt gekeken naar filialen die al langer dan een jaar open waren en wordt gecorrigeerd voor bijvoorbeeld wisselkoerseffecten. Die groei was niet alleen zichtbaar in thuismarkt de Verenigde Staten, maar ook in andere grote markten als Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Daarbij ging de winst met bijna 63 procent omhoog tot 1,8 miljard dollar.

"Te midden van een uitdagende werkomgeving blijft de vraag van klanten naar het merk McDonald's sterk", constateert topman Chris Kempczinski in een verklaring bij de resultaten. Zelf voerde de keten eveneens prijsverhogingen door, waardoor mensen die bijvoorbeeld een Big Mac met friet kwamen eten ook al snel meer uitgaven.

McDonald's heeft de laatste tijd ook te maken met extra kosten, bijvoorbeeld voor de inkoop van ingrediënten. In een poging om de kosten te verlagen en efficiënter te gaan werken, kondigde de keten eerder dit jaar al een reorganisatie aan. Daardoor worden er in de Verenigde Staten waarschijnlijk honderden werknemers ontslagen. Alle details zijn nog niet bekend, maar McDonald's wil met de ingreep onder meer geld vrijspelen voor investeringen in verdere groei. Wereldwijd werken er honderdduizenden mensen voor het bedrijf.

Door: ANP

08 juni '23 (15:38)

Nieuw gezond fastfoodconcept in Nederland: Hawaiian Poké Bowl

Hawaiian Poké  Bowl, een gezond fastfoodinitiatief uit België, heeft zich nu ook gevestigd in Maastricht, Tilburg, Eindhoven en Arnhem. De formule uit 2018 laat klanten zelf poké bowls samenstellen met verse ingrediënten. Hawaiian Poké Bowl heeft dertig vestigingen in België en vier in Nederland. Dit meldt Misset Horeca.

08 juni '23 (14:58)

'Intrekken coronabetalingsregeling leidt mogelijk tot faillissementsgolf'

Maar liefst 60.000 ondernemers zijn nog niet begonnen met het aflossen van hun coronaschuld. Staatssecretaris Van Rij geeft aan niet te weten of het gaat om ondernemers die niet willen of niet kunnen betalen. "Laten we niet onderschatten hoe de hoge kosten nu drukken op ondernemers. Dat is - in combinatie met het feit dat veel mkb’ers die kosten niet durven door te berekenen aan klanten - ronduit zorgelijk", zegt Jade Karthaus, hoofdredacteur van MKB Servicedesk Dit meldt MKB Servicedesk. 

07 juni '23 (12:46)

Utrechtse cafetaria Ten Beste neemt concurrent ’t Hoekje over

Het is bijna alsof Ajax plotseling Feyenoord overneemt. Of dat de McDonald’s Big Macs gaat verkopen in de Burger King. De Utrechtse cafetaria Ten Beste neemt het pand over van de buurman en concurrent ’t Hoekje. Dat meldt RTV Utrecht.

06 juni '23 (11:28)

Overheid lanceert campagne ‘Minder Wegwerpplastic’

De Rijksoverheid is begonnen met een campagne om wegwerpplastics te verminderen. Dat doet de overheid onder andere via de website . Daar kunnen cafetariahouders banners en teksten downloaden. Daarmee kunnen de ondernemers hun klanten informeren over de nieuwe regelgeving omtrent de Single Use Plastics (SUP’s). Die gaat 1 juli van start, meldt Frituurwereld.

05 juni '23 (11:26)

Frietbakkers Franky en Coen voor de twaalfde keer met friet naar Oekraïne

Op vrijdag 16 juni gaan de Brabantse cafetariahouders Franky van Hintum en Coen van Oosten voor de twaalfde keer afreizen naar Oekraïne. Daar gaan de twee naar het oostelijke deel van het land, naar de getroffen stad Bachmoet in de Donbas. Ze gaan opnieuw friet, snacks en frisdrank uitdelen. Dat meldt Frituurwereld.

05 juni '23 ( 9:33)

Zorgen over verkeersveiligheid rond nieuwe McDonald’s Krimpen

De aanstaande vestiging van de McDonald’s in Krimpen aan den IJssel levert de nodige bezorgdheid op onder bewoners. Saskia Bijl van Krimpens Belang bracht afgelopen donderdagavond tijdens de raadsvergadering de verkeersveiligheid rondom het fastfoodrestaurant ter sprake. Zij stelt dat de locatie al een punt is waar vele mensen oversteken en veel fietsers rijden. “Is er al nagedacht over de situatie die de komst van het restaurant met zich meebrengt?” Dat meldt het Kontakt.

01 juni '23 (13:23)

Voedingscentrum blijft aandringen op terugdringen verkooppunten fastfood

Volgens het Voedingscentrum is het lastig overgewicht bij kinderen en jongeren terug te dringen omdat maatregelen vaak vrijblijvend zijn en de verleidingen groot blijven. Bij de aanpak gaat het volgens een woordvoerster ook om "intrinsieke motivatie".

01 juni '23 ( 9:38)

Wat betaal je straks voor wegwerpbekers- en bakjes met plastic?

Wie vanaf 1 juli eten of drinken afhaalt of laat bezorgen, betaalt extra voor wegwerpbekers en -bakjes die (deels) gemaakt zijn van plastic. Ondernemers mogen die niet meer gratis aanbieden. Ook zijn zij vanaf 1 juli verplicht om een herbruikbare optie aan te bieden. Dat kan op twee manieren: ondernemers vullen de beker of het bakjes dat je zelf meebrengt of bieden een beker of bakje aan dat je weer terug kunt brengen. Van wegwerp naar hergebruik: beter voor het milieu en voor de portemonnee, meldt Rijksoverheid.

31 mei '23 (13:22)

Sugo Pizza gaat inzetten op plantaardig

Pizzaketen Sugo Pizza neemt voortaan plantaardig als de norm voor hun gerechten. Binnenkort lanceert de onderneming een nieuwe menukaart, waar de vierkante pizza’s met dierlijke producten een aparte sectie krijgen. Om de plantaardige pizza’s aan te kleden gaat Sugo Pizza een samenwerking aan met Redefine Meat. Dat meldt Out of Home Shops.

30 mei '23 (14:08)

Steeds meer partijen naar frietmarkt via loaded fries

De frietmarkt krijgt steeds meer nieuwe spelers op het toneel. Met de verkoop van loaded fries, frietjes met extra garnering en toppings, treden ook non-frietzaken in de markt van de gefrituurde aardappelen. Zo is recent Domino’s Pizza begonnen met de verkoop van deze luxe frietes. Ook lunchroom Bufkes verkoopt al enige tijd loaded fries. Dat meldt Frituurwereld.