Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Braderie Geldrop is klaar met ‘gezeur’ van winkeliers en horeca en kapt ermee

Door Nationale Horecagids
schedule 7 min
location_on [xx]km
Braderie Geldrop is klaar met ‘gezeur’ van winkeliers en horeca en kapt ermee / Foto: "Centrum Geldrop" door G. Lanting
Al bijna vijftig jaar is het een traditie in Geldrop. Op de laatste zondag van mei wordt jaarlijks de Mei’se Mert gehouden. Dit is een evenement dat jaarlijks tussen de 20.000 en 30.000 bezoekers trekt. Door ‘zeurende’ horecaondernemers en winkeliers was het echter de laatste editie van de braderie, meldt Omroep Brabant.

Bestuurslid van de organiserende stichting, Hein van Lieshout, is teleurgesteld dat het evenement stopt. Hij zegt tegen Omroep Brabant dat de stichting ‘jarenlang het gezeur heeft genegeerd’. Zij wilden het evenement voortzetten voor Geldrop-Mierlo. Volgens hem is de irritatiegrens bij de stichting bereikt: “Het is gewoon geen werken met een deel van de centrumwinkeliers en horecaondernemers.”

Van Lieshout vindt dat het nergens om gaat. Zo zijn er volgens hem ondernemers die moeilijk doen om de jaarlijkse bijdrage van 65 euro. Die beweren dat zij niet meer dan de helft kwijt kunnen of helemaal niet willen betalen. Sommige cafés willen niet betalen, ‘want onze terrassen zitten toch wel vol’.

Verzoek van winkeliers en horecaondernemers

De Stichting Mei’se Mert is in het leven geroepen op verzoek van winkeleigenaren en horeca-uitbaters in het centrum van Geldrop. Die vonden dat er te weinig gebeurde in het centrum en zochten naar een evenement dat mensen naar het centrum zou trekken. Zo groeide de Mei’se Mert uit van een klein dorpsfeestje naar een grote braderie met honderden standhouders, livemuziek en recreatie.

Standhouders hebben nooit een probleem opgeleverd volgens Van Lieshout. Wel is hij de discussie met de winkeliers en horeca ‘spuugzat’. Hij noemt het schooien en heeft daar geen zin meer in. “We hebben nooit een cent subsidie gevraagd of gekregen, maar wel elk jaar een prachtig evenement georganiseerd.”

57 euro per jaar

Om de kosten van het evenement te dekken betalen ondernemers al vanaf de beginselen een eigen bijdrage van, toentertijd, 125 gulden (nu 57 euro). Die bijdrage is door de jaren heen praktisch hetzelfde gebleven. Daarom vindt Van Lieshout het ‘ongelooflijk’ dat de ondernemers daar nu nog een probleem van maken. Ook gaat alle meerwinst van het evenement naar goede doelen.

Met plezier en liefde

Deze week is er naar aanleiding van de aankondiging een gesprek tussen centrummanager René Veldhuizen en de organisatie van de Mei’se Mert. Richard Pors van Grand Café Heerenhuys hoopt dat dan de ‘ergste kou uit de lucht kan worden gehaald’. Voor hem is het geen probleem om de bijdrage van 65 euro te betalen en zegt dat hij dat met plezier en liefde doet. Ook hij vraagt zich af waarom de ondernemers hier zo moeilijk over doen. “Want het is gewoon een prachtig evenement.”

Daar is Veldhuizen het mee eens. Volgens hem steken de organisatoren veel tijd en moeite in het evenement. Het is dan niet plezierig als niet iedereen dezelfde kant op kijkt. Daarom ziet de centrummanager wel mogelijkheden voor een doorstart van het evenement.

01 september '25 (10:36)

Burgemeester Zandvoort: 'Ontzettend gezellige dag'

Burgemeester David Moolenburgh van Zandvoort kijkt terug op een "superdag", zegt hij zondagochtend. De pleinen in het dorp stonden zaterdagmiddag "ramvol" met mensen die op grote schermen keken naar de kwalificatie voor de Dutch Grand Prix die zondagmiddag wordt verreden op het circuit van Zandvoort. "Er waren veel meer mensen dan we verwachtten. Dat was echt ontzettend gezellig."

01 september '25 (10:20)

NS vervoert bijna 140.000 Formule 1-fans per trein

De NS heeft dit weekend naar eigen zeggen bijna 140.000 Formule 1-fans naar Zandvoort gebracht. Dat is volgens het vervoersbedrijf meer dan in de voorgaande vier edities van de Grand Prix en daarmee een record.

01 september '25 ( 9:19)

Dutch GP uitverkocht, grote vraag naar 2026

De Dutch Grand Prix is op zaterdag en zondag uitverkocht. De organisatie van de Formule 1-race in Zandvoort meldde ook dat de belangstelling voor de laatste editie, The Final Lap, in 2026 nu al ongekend groot is.

01 september '25 ( 8:32)

Fans vroeg op voor racedag Zandvoort

Formule 1-fans zijn zondagochtend al vroeg op de been voor de Dutch Grand Prix die in de middag wordt verreden op het circuit van Zandvoort. Velen hebben shirts aan en petjes op van Red Bull Racing, het team van Max Verstappen. Ook McLaren is goed vertegenwoordigd in de bezoekersstroom. De Australische coureur Oscar Piastri van McLaren pakte zaterdag in de kwalificatie poleposition.

29 augustus '25 (11:11)

Zandvoort in sfeer voor Dutch Grand Prix

Treinen tussen Amsterdam en Zandvoort hebben vroeg in de ochtend al honderden Formule 1-fans naar de kustplaats vervoerd. Het is druk op het station. Bij de merchandisestand op het stationsplein in Zandvoort wordt vrijdagochtend volop gekocht. Vooral de shirts, vissershoedjes en petjes zijn populair, zegt een medewerker tegen een ANP-verslaggever.

28 augustus '25 ( 8:56)

Nationale Viering Amsterdam 750 jaar sluit af met groots liveconcert

Amsterdam sluit zijn 750ste verjaardag op maandag 27 oktober af met een groot liveconcert: de Nationale Viering Amsterdam 750 jaar. Het muzikale slotakkoord wordt 's avonds live op tv uitgezonden.

26 augustus '25 ( 8:27)

Walibi trekt gewraakt reclamespotje voor Halloween definitief terug

Attractiepark Walibi Holland trekt een omstreden reclamespotje voor een Halloweenevenement definitief terug. Het bedrijf zei eerder dat het spotje na zondag weer te zien zou zijn, maar nu kiest het park ervoor om het filmpje helemaal niet meer te tonen.

25 augustus '25 ( 9:38)

Ongeveer 2,5 miljoen bezoekers op SAIL Amsterdam

SAIL in Amsterdam heeft de afgelopen vijf dagen ongeveer 2,5 miljoen bezoekers getrokken. Dat zei algemeen directeur Mitra van Raalten na afloop van het zeilevenement. Dat is meer dan de vorige editie in 2015, toen er bijna 2,3 miljoen mensen waren. Een record is het niet: in 2005 trok SAIL 2,6 miljoen mensen.

25 augustus '25 ( 8:38)

Laatste dag SAIL Amsterdam begint met grote drukte

In Amsterdam zijn zondagochtend al veel bezoekers aanwezig voor de laatste dag van SAIL. De organisatie verwacht dat de drukte gedurende de dag aanhoudt.

22 augustus '25 (11:34)

Tweede dag SAIL trekt veel bezoekers, drukte ook op het water

De organisatie van SAIL is te spreken over het verloop van de tweede dag. Het nautische evenement is net als de eerste dag "drukbezocht" en de sfeer op en rond het water is "gemoedelijk en feestelijk".