Site logo
searchclose
Artikelen
Vacatures
Bedrijven
search
add
Banner

Nederlanders geven minder uit aan kerstdiner vanwege inflatie

Door Redactie Nationale Horecagids
schedule 3 min
location_on [xx]km
Nederlanders geven minder uit aan kerstdiner vanwege inflatie
Minder gasten en een minder uitgebreid diner. De inflatie heeft gevolgen voor de manier waarop Nederlanders Kerstmis vieren. Uit een onderzoek van maaltijdbezorger HelloFresh zorgen de hogere prijzen voor eten voor zorgen onder de Nederlandse bevolking. Dit meldt Foodclicks.

Meer dan 50 procent van de Nederlanders kijkt op tegen de kosten die komen kijken bij het organiseren van een diner in de decembermaand. Het is normaal gesproken een maand waarin mensen genieten van kerstdiners en uitgebreid gaan lunchen en ontbijten. Uit het onderzoek blijkt dat vrouwen het meest opkijken tegen de kosten. Zo maakt bijna 60 procent van de Nederlandse vrouwen zich zorgen om de kosten voor eten, tegenover een kleine 50 procent onder de mannelijke bevolking. Daarom is de uitkomst van het onderzoek dat iets meer dan de helft van de Nederlanders (52 procent) dit jaar minder uit gaat geven aan eten tijdens de feestdagen. “Om geld te besparen doet meer dan de helft (56 procent) de inkopen ruim van tevoren. Een andere manier om de kosten te drukken is door de feestdagen met minder mensen te vieren. Meer dan één derde (37 procent) viert de feestdagen dit jaar vanwege de economische situatie bewust met een kleiner gezelschap”, aldus Hellofresh.

Nog geen 10 euro per persoon

In het onderzoek is ook bekeken hoeveel mensen willen besteden aan een maaltijd. Daaruit is gebleken dat een kwart van de Nederlanders maximaal 8 euro per persoon wil uitgeven aan een maaltijd. De meeste Nederlanders spenderen iets meer, tussen de 8 en 20 euro per persoon. Nog een 10 procent van de bevolking is van plan groter uit te pakken.

Door: Nationale Horecagids

01 september '25 (10:36)

Burgemeester Zandvoort: 'Ontzettend gezellige dag'

Burgemeester David Moolenburgh van Zandvoort kijkt terug op een "superdag", zegt hij zondagochtend. De pleinen in het dorp stonden zaterdagmiddag "ramvol" met mensen die op grote schermen keken naar de kwalificatie voor de Dutch Grand Prix die zondagmiddag wordt verreden op het circuit van Zandvoort. "Er waren veel meer mensen dan we verwachtten. Dat was echt ontzettend gezellig."

01 september '25 (10:20)

NS vervoert bijna 140.000 Formule 1-fans per trein

De NS heeft dit weekend naar eigen zeggen bijna 140.000 Formule 1-fans naar Zandvoort gebracht. Dat is volgens het vervoersbedrijf meer dan in de voorgaande vier edities van de Grand Prix en daarmee een record.

01 september '25 ( 9:19)

Dutch GP uitverkocht, grote vraag naar 2026

De Dutch Grand Prix is op zaterdag en zondag uitverkocht. De organisatie van de Formule 1-race in Zandvoort meldde ook dat de belangstelling voor de laatste editie, The Final Lap, in 2026 nu al ongekend groot is.

01 september '25 ( 8:32)

Fans vroeg op voor racedag Zandvoort

Formule 1-fans zijn zondagochtend al vroeg op de been voor de Dutch Grand Prix die in de middag wordt verreden op het circuit van Zandvoort. Velen hebben shirts aan en petjes op van Red Bull Racing, het team van Max Verstappen. Ook McLaren is goed vertegenwoordigd in de bezoekersstroom. De Australische coureur Oscar Piastri van McLaren pakte zaterdag in de kwalificatie poleposition.

29 augustus '25 (11:11)

Zandvoort in sfeer voor Dutch Grand Prix

Treinen tussen Amsterdam en Zandvoort hebben vroeg in de ochtend al honderden Formule 1-fans naar de kustplaats vervoerd. Het is druk op het station. Bij de merchandisestand op het stationsplein in Zandvoort wordt vrijdagochtend volop gekocht. Vooral de shirts, vissershoedjes en petjes zijn populair, zegt een medewerker tegen een ANP-verslaggever.

28 augustus '25 ( 8:56)

Nationale Viering Amsterdam 750 jaar sluit af met groots liveconcert

Amsterdam sluit zijn 750ste verjaardag op maandag 27 oktober af met een groot liveconcert: de Nationale Viering Amsterdam 750 jaar. Het muzikale slotakkoord wordt 's avonds live op tv uitgezonden.

26 augustus '25 ( 8:27)

Walibi trekt gewraakt reclamespotje voor Halloween definitief terug

Attractiepark Walibi Holland trekt een omstreden reclamespotje voor een Halloweenevenement definitief terug. Het bedrijf zei eerder dat het spotje na zondag weer te zien zou zijn, maar nu kiest het park ervoor om het filmpje helemaal niet meer te tonen.

25 augustus '25 ( 9:38)

Ongeveer 2,5 miljoen bezoekers op SAIL Amsterdam

SAIL in Amsterdam heeft de afgelopen vijf dagen ongeveer 2,5 miljoen bezoekers getrokken. Dat zei algemeen directeur Mitra van Raalten na afloop van het zeilevenement. Dat is meer dan de vorige editie in 2015, toen er bijna 2,3 miljoen mensen waren. Een record is het niet: in 2005 trok SAIL 2,6 miljoen mensen.

25 augustus '25 ( 8:38)

Laatste dag SAIL Amsterdam begint met grote drukte

In Amsterdam zijn zondagochtend al veel bezoekers aanwezig voor de laatste dag van SAIL. De organisatie verwacht dat de drukte gedurende de dag aanhoudt.

22 augustus '25 (11:34)

Tweede dag SAIL trekt veel bezoekers, drukte ook op het water

De organisatie van SAIL is te spreken over het verloop van de tweede dag. Het nautische evenement is net als de eerste dag "drukbezocht" en de sfeer op en rond het water is "gemoedelijk en feestelijk".