Nederlanders proberen te besparen op boodschappen vanwege de inflatie
Volgens het onderzoek past 86 procent van de supermarktklanten zijn koopgedrag aan. Consumenten laten A-merken vaker staan voor huismerken en ze slaan grotere hoeveelheden in om de voorraadkast te vullen. Zo worden koffie en thee, huishoudelijke artikelen en pasta en rijst in grote hoeveelheden verkocht als er een aanbieding is. Ook wijken de supermarktklanten minder vaak af van het boodschappenlijstje.
Foodello
Foodello is sinds begin dit jaar actief in Nederland. De Finse discountsupermarkt verkoopt restpartijen van andere supermarkten en winkelketens met kortingen, naar eigen zeggen om voedselverspilling tegen te gaan. De belangrijkste reden voor de consument om restproducten in te slaan is volgens het onderzoek niet het tegengaan van voedselverspilling, maar om op boodschappen te besparen.
Inflatie
De supermarktprijzen stijgen al maanden. Het CBS publiceerde maandag cijfers waarin naar voren kwam dat de koopbereidheid onder consumenten door de dalende koopkracht steeds verder wegzakt.
Door: ANP