Dit zijn dé horecatrends voor 2023

Door Redactie Nationale Horecagids
20 min
Het nieuwe jaar is weer in de aantocht. De horecaondernemers hebben dit jaar hun deuren weer volledig mogen openen, wat ook te zien is geweest in de positieve cijfers. Zowel voor de horecaondernemers als voor de gasten en consumenten is er veel veranderd en blijven er constant nieuwe veranderingen ontstaan. In dit artikel wordt uitgelicht waar jij komend jaar als horecaondernemer rekening mee kunt houden!

Gezond eten

We starten de lijst met een échte trend. Misschien heb je het zelf al gezien in de horecagelegenheden; veel restaurants en cafés serveren steeds meer gezond eten. Van fastfoodketen Nom Nom Nom dat gezond fastfood gaat serveren tot de Hogeschool van Amsterdam die gezonde voeding gaat subsidiëren. Overal in de sector zie je dat ondernemers over gaan op gezonde keuzes of alternatieven.

Gasten kiezen voor gemak

Naast gezond eten is gemak één van de snelst groeiende trends in de horeca onder de consumenten. Het Foodservice Instituut Nederland voorspelt een harde groei in dit gedeelte van de sector. Consumenten kiezen tegenwoordig vaker voor een makkelijke optie waarmee zij zo eenvoudig mogelijk een gezonde maaltijd klaarzetten. Ook gezond is nog steeds een belangrijk sleutelwoord in deze trend. Ondanks dat voornamelijk fastfoodketens profiteren van het gemaksconcept, kiezen de consumenten vaker voor maaltijdservices zoals Uitgekookt en Oh My Guts. Dit kan echter ook verwerkt worden in de service van restaurants en cafés.

Tegenover het gemak van eten staat ook de bereidheid om hier meer voor te betalen. Uit een onderzoek van FoodService Instituut is gebleken dat de consumenten in ruil voor het gemak ook meer willen betalen voor het eten. Millennials geven gemiddeld meer dan 120 euro per maand uit aan buitenshuis eten. Voor babyboomers ligt dit gemiddelde een flink stuk lager, op 40 euro per maand. Dit komt neer op een totaal van 21 miljard euro omzet voor alle horecagelegenheden bij elkaar, een toename van 4 procent in vergelijking met vorig jaar.

Duurzaamheid in de horeca

Een andere belangrijke pijler van de ontwikkelingen in de horeca is duurzaamheid. Met de stijgende energie- en inkoopprijzen kiezen veel ondernemers ervoor om duurzamer te werken. Door de verwarming pas aan te zetten wanneer gasten binnenkomen, of het zo min mogelijk verspillen van eten; duurzaamheid sijpelt langzaam door de voegen van de horeca.

Duurzaamheid heeft nog een andere betekenis. Het kopen en gebruiken van lokale en milieuvriendelijke producten is ook steeds meer in de trek. Vegetarische of zelfs veganistische menu’s zijn tegenwoordig niet meer speciaal en zullen naar alle waarschijnlijk alleen maar vaker gebruikt worden de komende tijd. Zo heeft Michelinrestaurant Onder de Linden in Aduard bijvoorbeeld rundvlees en zuivel van het menu gehaald, omdat dit te veel impact heeft op het milieu.

Digitalisering en online positionering

Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar digitalisering en online positionering zijn erg belangrijk geworden in de wereld van de horeca. Tegenwoordig zoeken veel mensen via TripAdvisor of Google naar restaurants en cafés. De zoekmachine Google laat alleen restaurants op de kaart zien die beoordeling van vier sterren of hoger hebben. Het is dus van belang dat jouw horecaonderneming een goede waardering heeft. Dit kan worden aangespoord door het gebruik van kaartjes, of door de bezoekers te vragen een recensie achter te laten.

Digitalisering biedt daarnaast een stukje gemak voor de gasten. Wanneer zij online een tafel kunnen reserveren of makkelijk contact op kunnen nemen via de website voorkom je irritatie bij de gasten. Deze irritatie kan zich omzetten in het zoeken naar een andere horecagelegenheid. Dat is wat je te allen tijde wilt voorkomen. Het is daarom essentieel om een goed functionerende website te hebben waar gasten met al hun vragen terecht kunnen.

Een compleet andere vorm van digitalisering is het gebruik maken van sociale media om het bedrijf te promoten. Bedenk je eens, TikTok heeft in Nederland meer dan 3 miljoen gebruikers. Het is een mooi platform om mensen voor te stellen aan het team en het restaurant of café. De stijl van filmen op dit platform is erg informeel, wat een persoonlijke uitstraling geeft.

Personeelstekort

De coronapandemie heeft het personeelsgebrek in de horeca, dat vóór Covid-19 al een issue was, in een nog nijpendere situatie laten belanden. Daarom zijn ondernemers al volop bezig met het bedenken van oplossingen. Veel bedrijven richten zich op het verbeteren van de arbeidsvoorwaarden voor hun werknemers. Kortere werkweken, extra vakantie of meer vrije weekenddagen zijn mogelijke tegemoetkomingen voor personeel in de horeca.

Ondernemingen kunnen daarentegen ook kijken naar manieren waarop zij simpelweg minder personeel nodig hebben, of huidige werkwijzen efficiënter kunnen inrichten. Automatisering, robotisering en systeemgastronomie kunnen een oplossing bieden. Het bestellen via de telefoon of tablet zodat werknemers geen bestellingen meer op hoeven te nemen of online een tafel reserveren zijn oplossingen waarmee het takenpakket voor personeel gestroomlijnder kan worden ingericht. Als klap op de vuurpijl is het voor gasten ook prettig als de bestelling en betaling gemakkelijk verlopen.

Automatisering hoeft niet alleen doorgevoerd te worden aan de voorkant van de onderneming. Schermen in de keuken waar alle orders overzichtelijk worden weergegeven of een automatisch kassasysteem kunnen voor de werknemers veel gedoe schelen en levert betere marges op voor de onderneming.

Hygiëne

Dit is een onderwerp dat naar boven is gekomen door de coronamaatregelen. Vaak de handen wassen, desinfecterende gels en het houden van afstand zijn normaal geworden in de samenleving en in de horeca. Nu we deze maatregelen weer mogen loslaten zien veel horecaondernemingen dat gasten het vooralsnog op prijs stellen als deze regels, in ieder geval deels, nog worden gehandhaafd. Een mondkapje voor de werknemers is natuurlijk niet meer gewenst, maar het in acht nemen van hygiëne is bij veel mensen wel blijven hangen vanuit de coronapandemie.

Onzekerheid over consumentenuitgaven

In september publiceerde de Rabobank zijn sectorprognoses voor het komende jaar. De Rabobank vreest voor de horecasector dat er onzekerheid is over de consumentenuitgaven. Dit jaar heeft de sector een goede inhaalslag gemaakt. De Rabobank verklaart dit onder meer door de verhoogde prijzen in de horeca, maar ook is er een volumegroei gemeten ten opzichte van 2019. De verwachting is wel dat het herstel zal temperen en dat de sector het nu al lastiger gaat krijgen.

Bezorgservice van restaurants

Tijdens de coronapandemie ontkwamen restaurants er niet aan; het bieden van een bezorgservice. Na het opheffen van de maatregelen zijn veel ondernemingen hier mee gestopt. Het kan een gemiste kans zijn. Ook na de coronaperiode zullen naar alle waarschijnlijkheid veel mensen nog eten blijven bestellen. Denk bijvoorbeeld aan jonge ouders die met hun kind zitten, ouderen die liever thuis van een lekkere maaltijd genieten. Natuurlijk zie je ze liever in de zaak, maar ze zullen het zeker op prijs stellen wanneer je de service naar hun huis kunt brengen.

Veel mensen hebben met deze bezorgservice daarentegen geen behoefte meer aan de oude gewoontes van het eten bestellen. Waar men eerder vaak voor ongezond koos, willen veel mensen tegenwoordig een gezonde hap bestellen. Geen burger met een frietje meer, maar een goed hoofdgerecht met een salade on the side.

Door: Nationale Horecagids