Kerstmuziek in de horeca: dit moet je weten

Door Rients Faber
7 min
In de kerstperiode gaan mensen graag lekker uit eten. Of je er nu van houdt of niet, kerstmuziek is eigenlijk onmisbaar tijdens een avondje uit in deze tijd. Maar hoe zorg je dat de (achtergrond)muziek in jouw horecabedrijf optimaal geregeld is? Met enkele handige tips helpen we jou op weg.

Houd rekening met muziekrechten

Het afspelen van kersthits in een commerciële ruimte kan niet zomaar. Het is namelijk verplicht om te betalen voor muziekrechten. In Nederland verloopt dit proces via BumaStemra en Sena.

Zelfs als je netjes betaalt, is het belangrijk om te weten dat muziek afspelen via diensten als Spotify niet mag. Dit omdat streamingdiensten op hun beurt weer geen geld afdragen. Klinkt gek, maar deze diensten zijn gemaakt voor particulier gebruik. Wie toch Spotify gebruikt in een café, restaurant of hotel, riskeert een boete.

Hoe moet het dan wel? Er zijn verschillende specialisten die muzieksoftware aanbieden voor ondernemers, zoals Eazis. In combinatie met een muziekcomputer of ander systeem wordt het dan eenvoudig én legaal om muziek te draaien. De meeste muziekservices voor horecabedrijven bevatten alle hits, dus ook de kerstnummers van Wham! en Mariah Carey.

Goede speakers maken het verschil

Je kunt in de horeca uitblinken met heerlijke gerechten en de lekkerste cocktails, maar een slechte geluidsinstallatie kan alsnog afbreuk doen aan de kwaliteit die je levert. Hoogwaardige speakers zijn cruciaal. Maar ook de plaatsing, want de akoestiek is overal anders.

Het is slim om een gespecialiseerd bedrijf in te schakelen wanneer u een nieuwe geluidsinstallatie overweegt. Specialisten nemen namelijk alle omgevingsfactoren mee. Uiteraard, naar de lokale elektronicahandel gaan voor een paar simpele speakers is vast goedkoper, maar zal vaak niet het gewenste resultaat opleveren.

Een te hoog of laag volume

Kerst is een echt familiefeest. Waar families en gezinnen samenkomen, is een goed afgesteld volume geen overbodige luxe. Tegelijk wil je de sfeer een extra dimensie geven met muziek. Test het volume dus goed voordat de kerstdrukte begint.

Goed om te weten: in een leeg restaurant zal muziek al snel luider klinken. Is de zaak goed gevuld, dan kan het zijn dat je de volumeknop wat verder open moet draaien. Maar kijk wel uit dat het geen strijd wordt tussen pratende mensen en het volume van de muziek.

Misschien is wat hardere muziek nou eenmaal een onderdeel van je concept. Zijn je gasten het gewend, dan hoef je hoogstwaarschijnlijk niet in te grijpen.

Een hoogwaardig draadloos netwerk

De laatste tip is er voor bedrijven die draadloze speakers gebruiken, bijvoorbeeld van Sonos. Een slecht functionerend draadloos netwerk kan hier al snel als spelbreker optreden. Wat is vervelender dan haperende muziek? De veiligste oplossing is alle speakers op netwerkkabels aansluiten. Kan dit niet? Test dan uitgebreid en schakel op tijd een specialist in om het netwerk te optimaliseren.

Tot slot: zorg dat je gasten niet op hetzelfde wifinetwerk zitten als de geluidsinstallatie in jouw horecabedrijf , want dan kunnen ze aan de haal gaan met jouw muziekkeuze en het volume.