Fulin Robots: de ontwikkeling van artificial intelligence

Door Redactie Nationale Horecagids
13 min
Artificial Intelligence is continu in ontwikkeling. Producenten en ontwerpers zijn altijd bezig om de technieken te verbeteren en de AI slimmer te maken. Waar Artificial Intelligence de voorgaande jaren voornamelijk gericht was op het experimenteren met robots en testen van de limieten, voorspellen professionals dat deze focus in 2022 meer toegespitst wordt op de essentiële waarde van deze apparaten binnen de maatschappij.  

Voornamelijk binnen de horecabranche wordt Artificial Intelligence steeds meer ingezet. Robots voor in de horeca hebben een overvloed aan voordelen te bieden. Een goed voorbeeld hiervan, zijn de uitvindingen van Fulin Robots: een exclusieve dealer in robots die binnen restaurants kunnen worden ingezet. Vele horeca ondernemers kiezen voor deze aanpak om de werkdruk te verlagen en mee te gaan met de ontwikkelende trends.    

 

Waarom zijn robots voor in de horeca zo enorm in opmars?

Het is geen geheim dat robots steeds slimmer worden. Ontwerpers hebben jarenlang geëxperimenteerd met de mogelijkheden die robots bieden en het wordt tijd dat deze uitvindingen in de praktijk worden toegepast. In het buitenland, met name in Azië, is het gebruik van robots binnen de maatschappij niks nieuws meer. Daar worden de apparaten al voor langere tijd bij hotelrecepties als bediening en roomservice gebruikt. In Nederland worden robots echter relatief weinig ingezet binnen bedrijven, iets waar snel verandering in zal komen.
 
In 2020 werd bekend dat er in twee restaurants in Nederland robots als bediening rondliepen. Het Maastrichtse Aziatische restaurant Dadawan voegde drie nieuwkomers toe aan het personeel: James, Aker en Amy, robots die klaarstonden om bezoekers te ontvangen. Ook Royal Palace, een Chinees restaurant in Renesse, had toendertijd twee robots klaargezet die niet alleen gasten ontvingen, maar ook bestellingen brachten. 
 

Aantrekkelijke voordelen van horeca robots tijdens Corona

De horecabranche is, met de opkomst van Corona, flink hard onderuit gegaan. Restaurants, cafés, bioscopen en musea sloten hun deuren tijdelijk compleet. Als gevolg zagen ZZP’ers binnen de Horeca en Toerisme in rap tempo hun winst dalen en zagen zij hun bedrijf sneuvelen. Ook vele horecamedewerkers kwamen zonder baan te zitten.
 
Beetje bij beetje mocht Nederland weer open na een lange en zware lockdown. Horecaondernemers zaten echter nog steeds zonder medewerkers, aangezien de populariteit voor banen binnen deze branche sterk was gedaald. In een zekere zin heeft de pandemie het gebruik van robots voor in de horeca in populariteit laten stijgen. 
 
De anderhalve meter regeling heeft het lastig gemaakt om meerdere serveerders in een restaurant naast elkaar te laten werken. Een horeca onderneming kan ervoor kiezen om als oplossing hierop minder bezoekers toe te laten om de werkdruk op het weinige personeel te verminderen. Maar dit is een optie die niet positief inwerkt op de winst van het bedrijf. Door het personeel aan te vullen met horeca robots, kan een restaurant het bezoek toch mogelijk maken en hoeft er niks opgeofferd te worden. 
 
Bezoekers zullen wellicht even moeten wennen aan deze nieuwe aanpak, maar in de lange termijn zal het inzetten van robots steeds meer een gewenning worden. Artificial Intelligence wordt langzamerhand het nieuwe normaal.  
 

Trends van Artificial Intelligence in 2022

Voor horecaondernemers is het interessant om een oogje te houden op de trends met betrekking tot Artificial Intelligence die zich gaan voordoen in 2022. Zo krijgt men steeds meer kennis van de apparaten en kunnen deze meer gewaardeerd worden.
 
Zo zorgt de opmars van robots voor een versnelde en verbeterde bevoorrading. Producten zullen sneller gemaakt, verpakt en geleverd worden, een groot voordeel voor de horecabranche. 
 
Een andere belangrijke trend, is de ontwikkeling van robots die klantgerichter worden. Op dit moment kunnen robots voor in de horeca bestellingen rondbrengen en bezoekers ontvangen. De voorspelling luidt dat robots het aankomende jaar veel complexere gesprekken kunnen voeren. Deze trend is vooral interessant voor horecaondernemers en maakt het inzetten van robots binnen hun restaurant een stuk aantrekkelijker. 
 

Keuze uit diverse robots

Als horecaondernemer op zoek naar robots om het personeel op de werkvloer aan te vullen? Bekijk het aanbod van Fulin Robots eens. In de webshop is een breed aanbod aan robots te vinden met ieder een aparte functie. Zo brengen de Bellabot en de PuduBot voedsel langs en kan de KettyBot gasten ontvangen met een verrassend uitgebreide vocabulaire. De HolaBot kan ook ingezet worden in restaurants om gerechten rond te brengen en is uitgerust met een slimme oproepfunctie die personeel de mogelijkheid biedt de robot op ieder moment op te roepen en een taak toe te wijzen.
 
Ook in 2022 gelden strenge maatregelen met betrekking tot gezondheid. Handen wassen, mondmaskers dragen en afstand houden zijn regelingen die nog steeds van kracht zijn. Om ruimtes zo hygiënisch mogelijk te houden en besmettingen te voorkomen, kan de Puductor2 worden ingezet. Deze robot desinfecteert de lucht en brengt verbetering in de sanitaire toestand van de ruimte.
 
Kortom, robots kunnen veel ondersteuning bieden binnen de horeca. Ook op zoek naar een waardevolle toevoeging aan een restaurant? Horeca robots zijn de toekomst.