Deze rode wijn serveer je in jouw zaak

Door Redactie Nationale Horecagids
6 min
Misschien zijn we in Nederland nog geen echte wijndrinkers, maar iedere horecazaak die zichzelf serieus neemt, heeft toch minimaal de keuze uit een aantal goede rode en witte wijnen bij de maaltijd. Uiteraard heb je ook een huiswijn en die is wellicht belangrijker dan de andere soorten. Een huiswijn dient beslist geen goedkope ‘slurpwijn’ te zijn die zonder trots wordt uitgeschonken. In plaats daarvan moet je de huiswijn beschouwen als het visitekaartje van je zaak, deze is niet peperduur, maar heeft wel raffinement en klasse.

Waarop selecteer je een goede huiswijn?

De beste rode wijn is een wijn die toegankelijk is voor iedereen. Het is een wijn met karakter, maar niet zo stevig dat de gast na een paar slokjes al zegt ‘ik heb genoeg’. De wijn moet uitnodigend zijn en lekker wegdrinken. Om die reden is een Italiaanse wijn, zoals barolo wijn, vaak geschikter dan een volle Franse wijn. Een huiswijn mag ook best een verrassing zijn, een gast komt immers vaak voor een ervaring van eten en drinken die thuis niet gewoon is. Voor een huiswijn mag het derhalve af en toe ook wel exotisch. De wijn is in Europa geïntroduceerd via het oosten. De wijnstok werd het eerst geplant in het gebied dat nu Irak en Iran heet. Deze kwam via de Grieken de rest van Europa binnen, en kwam terecht op plaatsen die geschikt zijn voor de aanplant van wijndruiven. Kies eens een wijn uit het oosten.

Ken het verhaal van je wijn 

Niet iedere horeca-exploitant is meteen ook een wijnkenner. Klanten komen immers voor meer dan een glas wijn. Toch is het een goed idee om meer te kunnen vertellen over je (huis)wijn. Tenslotte heb jij die gekozen voor je gasten en daarvoor had je een reden. Heb je een biologische wijn dan zal het verhaal over de passie en het geduld van de wijnbouwers om deze wijn te maken de klanten aanspreken die daarvoor kiezen. Maar in feite heeft ieder wijnhuis zijn geschiedenis en daar kan je op internet meestal genoeg over lezen. Gasten willen ook graag vermaakt worden met het verhaal over wat ze bij jou voorgezet wordt. Je hoeft beslist niet alle details te weten. Kies voor die feitjes die jou boeien, dan geldt dat vast ook voor je klanten.

Proeven is weten

Door wijn te proeven kan je het beste een selectie maken. Ook hier geldt dat je geen echte wijnkenner hoeft te zijn om een lekkere wijn te selecteren. Indien je een uitgebreide wijnkaart gebruikt, zal je de topwijnen en -jaren op het internet kunnen vinden. Maar in het algemeen is een aantal rode, rosé en witte wijnen voldoende voor de meeste klanten. Nog een tip: er zijn ook uitstekende wijnen die in tanks worden vervoerd naar de distributeur en daar in de fles worden gedaan. Het voordeel is dat er veel lichtere flessen kunnen worden gebruikt. Dat is beslist prettig voor het uitschenken gedurende lange avonden. Voor de beste wijn voor in de zaak moet je wat moeite doen, maar dat betaalt zich altijd terug middels tevreden klanten.