Alcoholvrij bier en speciaalbier in de lift in 2022

Door Redactie Nationale Horecagids
4 min
Het afgelopen jaar is er meer alcoholvrij bier gekocht in Nederland dan ooit. De Nederlandse Brouwers hebben hun marktonderzoek geplaatst van het afgelopen jaar. Daarin concluderen zij dat de Nederlandse biermarkt praktisch weer op hetzelfde niveau zit als in 2019, voor de coronaperiode. Speciaalbier met een laag alcoholpercentage deed het ook goed. De voorzitter van de Nederlandse Brouwers, Fred Teeven, plaatst daar wel kanttekeningen bij. 

In totaal dronken Nederlanders meer dan 12 miljoen hectoliter bier in 2022, naar berekening van de Nederlandse Brouwers. Het zit nog een halve procent onder het niveau van 2019. De verkoop van bier in de horeca ligt echter al langere tijd boven het gemiddelde van 2019. Daarnaast concludeert de Nederlandse Brouwers dat de thuisconsumptie is afgenomen in vergelijking met vorig jaar. Dat is geen rare conclusie, aangezien de horeca bijna het hele jaar weer open is geweest.

Alcoholvrij bier

Er is de afgelopen jaren flink meer vraag naar alcoholvrij bier. Het marktaandeel hiervan is dan ook gestegen, van 5,9 procent in 2019 naar 6,7 procent in 2022. Dit is een stijging van 18 procent. We drinken dus meer alcoholvrij bier met elkaar.

Laag-alcoholisch speciaalbier

Bier met een alcoholpercentage van tussen de 0,5 en 3,5 procent worden laag-alcoholische bieren genoemd. De speciaalbier-variant hiervan zit in de lift: bierbrouwers verkochten hier in 2022 ruim vier keer meer van dan in het jaar daarvoor. Dat betekent dat 1 op die 10 speciaalbieren die in 2022 zijn gekocht een laag alcoholpercentage bevat.

Waarschuwing voor te groot optimisme

Nederlandse Brouwers voorzitter Fred Teeven waarschuwt de horeca echter voor een te groot optimisme. Hij vertelt: “De bierverkopen zijn terug op het niveau van voor de coronapandemie, maar die cijfers vertellen slechts een deel van het verhaal. Ik spreek veel brouwers. Zeker de brouwers waarvan de horeca het belangrijkste afzetkanaal is, hebben het tijdens de pandemie stevig voor de kiezen gekregen. Vervolgens heeft de coronacrisis plaatsgemaakt voor energie-, grondstoffen- en personeelscrises. Met forse kostenstijgingen tot gevolg.”

Door: Nationale Horecagids