Zelf bestellen met de tablet breekt door

Door Redactie Nationale Horecagids
10 min
“Binnen 2 jaar zal het de normaalste zaak van de wereld zijn om met een tablet je gerechten te kiezen in een restaurant of een nieuwe fles wijn op tafel te laten zetten.” Dat stelt Auke de Geus, VWO-scholier en maker van de website www.tabletrestaurants.nl. Drie jaar geleden maakte hij zelf voor het eerst kennis met een iPad-bestelsysteem bij restaurant Okinii in Dusseldorf. Dat werkte zo prettig dat hij verwachtte dat dit concept binnen een jaar bij een groot aantal Nederlandse restaurants zou worden uitgerold. Maar het ging minder snel dan verwacht. “Het product fascineerde me en dit past naadloos bij de huidige generatie mensen die opgroeit in een tijdperk waarin je zelf kunt kiezen wat je wilt en wanneer je het wilt. Ik kon mij geen reden bedenken waarom dit niet breed opgepakt werd. Dus ik besloot dat uit te zoeken,” vertelt Auke die zijn bevindingen vastlegde op een eigen website.

We ontmoeten Auke (17) in de Skylounge van het Double Tree -hotel in Amsterdam want “dat is makkelijk bereikbaar voor mij met het OV”. De jongen afkomstig uit het Noord-Hollandse plaatsje Hoorn blijkt een uitgesproken mening te hebben over selfservice-tabletbestelsystemen. Als zomerbaantje  werkte hij de afgelopen jaren bij verschillende traditionele restaurants in de bediening en de afwas en werd daardoor bekend met het proces op de werkvloer.

Je komt met de stelling dat een selfservice-tabletbestelsysteem de gast de mogelijkheid geeft om te bestellen wat hij wil en wanneer hij dat wil. Maar dat is toch in een traditioneel restaurant niet anders?

“Nee, dat zie ik niet zo. Als ik met familie of vrienden in een restaurant zit komt het vaak voor dat we de aandacht van de bediening moeten zoeken om iets te kunnen bestellen. Oogcontact zoeken, wenken, wachten tot er iemand langs loopt. Frustrerend. En er zijn ook restaurants waarin het weer ‘too much’ is. Bediening die het gesprek aan tafel voortdurend onderbreekt om te vragen of je nog iets wil drinken. Ik vind het leuk als de bediening een echt gesprek aan gaat en oprecht interesse toont in de gast maar die bestelmomenten kan hij prima zelf afhandelen.”

Met een tabletbestelsysteem verander je een restaurant in een fastfoodfabriek waarin het een onpersoonlijk proces wordt

“Absolute onzin. Dat hangt er totaal vanaf hoe je als restauranteigenaar het systeem in zet. Als je dat goed doet, kun je het serviceniveau naar je gast sterk verbeteren. Je kunt de gast zelf laten bepalen hoeveel informatie hij wil lezen over de gerechten en je kunt hem veel beter laten kiezen doordat hij beter kan zien wat hij kan verwachten. Dat het fastfood wordt, daar ben ik het ook niet mee eens. Juist als je alle bestelmomenten bij de gast zelf legt, kan hij zelf het tempo van de verschillende rondes in de hand houden. Tenslotte het onpersoonlijke. Als de bediening scherp is, zien ze zelf welke gasten een uitgebreid gesprek willen voeren met de bediening en welke gasten dat gesprek met de bediening kort houdt omdat ze het gesprek met de eigen tafelgenoten wil voeren. Een kwestie van levellen.”

Een investering in een tabletbestelsysteem is niet niks. Hoe kan de ondernemer deze investering terugverdienen?

“Ik heb met verschillende ondernemers gesproken, zo wel software ontwikkelaars, als restauranteigenaars. Beiden zeggen dat de tablet hun kosten voordelen oplevert. Ronni Lin, maker van systeem Pclin, vertelde me dat hij tijdens de drukke momenten in een bepaald restaurant de drank omzet sterk zag stijgen, ten opzichte van de periode waarin er in het bewuste restaurant nog geen tablets aangeschaft waren.  De bediening had vroeger minder tijd om zich op drank verkoop  te focussen en de tablet compenseert dit.”

En kun je nog een andere manier noemen waarop de tablet besparend werkt?

“Ja uiteraard, niet alleen de software leveranciers, maar ook de horeca ondernemers zelf bevestigen dat dit systeem hen geld bespaard. Howan Cheung van Maneki Sushi in Hoorn bijvoorbeeld, vertelde me dat hij de afgelopen twee jaar daadwerkelijk op personeel bespaard heeft dankzij de tablet.”

Je stelt dat het gebruik van tablets in restaurants in twee jaar een uiterst normale zaak zal zijn. Waarom denk je dit?

“Buiten het feit dat een dergelijk systeem in veel gevallen kosten besparend werkt, is het ook een aanwinst voor de inventaris van het restaurant zelf. Bijvoorbeeld een iPad, in een mooi houten hoesje, aan een standaard bevestigt op tafel, is een eyecatcher voor de zaak. Veel gasten die wij gesproken hebben vonden een tablet bestelsysteem een aanwinst voor een restaurant en ik vind dat een tablet menukaart iets is wat perfect in het huidige tijdperk van digitalisering past.”

Wil je de ontwikkeling van de tablet menukaart in Nederland volgen? Wil je meer weten over het gebruik van tablets in restaurants? Of wil je interviews bekijken die Auke met verschillende marktpartijen gevoerd heeft?

Check dan www.tabletrestaurants.nl

(dit is een advertorial)