Nederlanders steeds minder vaak spontaan uit eten: reserveren eerder en vaker

Door Nationale Horecagids
6 min
Een avondje spontaan uit eten wordt steeds lastiger. Goede kans dat het restaurant waar je een hapje wilt eten al volgeboekt zit. Reserveringsplatforms en een horecatrendwatcher zeggen dat mensen steeds vaker vooruit reserveren en dat het goed gaat met de restaurants. Dat meldt NOS. 

Volgens restauranthouder Ruud Bakker geven restaurantbezoekers ook meer uit. Hij is niet alleen restauranteigenaar maar ook de voorzitter van de Eindhovense afdeling van de Koninklijke Horeca Nederland. Hij stelt dat gasten steeds vaker voor meerdere gangen kiezen en daarbij ook duurdere wijnen en bieren drinken.

Dat is opvallend volgens horecatrendwatcher Wouter Verkerk. Hij noemt de inflatie en energiecrisis. “Iedereen dacht het afgelopen jaar dat het rustiger zou worden, maar de dip bleef uit. De restaurants zitten vol, vol, vol.”

Horeca is drukker

Het gaat dan ook niet slecht met de horeca. De omzet in de branche steeg in 2022 ten opzicht van 2019. Dat is niet alleen te wijten aan de hogere prijzen, maar ook aan de bezoekersaantallen. Die zijn volgens Verkerk toegenomen na de coronacrisis.

Dat zien ook reserveringsplatform. Bij TheFork was er een ‘mega opleving’ na de coronacrisis. Ook Bookdinners zag in maart van dit jaar een stijging van bijna 40 procent ten opzicht van dezelfde maand een jaar geleden. Dat liet de directeur van Bookdinner, Paul Wiertz, weten.

Meer genieten

Verkerk heeft geen duidelijke verklaring voor de toename van het aantal restaurantbezoekers. Een mogelijke reden kan volgens hem zijn dat er nog steeds een grote groep mensen is die veel te besteden heeft. Hij stelt dat een andere mogelijke reden kan zijn dat mensen na de coronacrisis meer het gevoel hebben dat zijn willen genieten en bewuster willen leven.

Gewenning

Een andere reden voor de populariteit van reserveren is de nasleep van de coronapandemie. Toen was het verplicht om een reservering te maken en mogelijk is dit blijven hangen bij de gasten.

Daarnaast is het ook makkelijker geworden om te reserveren. Er hoeft eigenlijk nooit meer gebeld te worden en online reserveren wordt ook makkelijker. Uit de Restaurant Monitor is gebleken dat bijna 80 procent van de reserveringen online wordt gemaakt. Tien jaar geleden was dit nog 30 procent.

Tien dagen van tevoren

Om zeker te zijn van een plek moeten gasten daarom steeds verder vooruit boeken. In 2019 was het handig om ongeveer drie of vier dagen voor het restaurantbezoek een reservering te plaatsen. Volgens de manager van TheFork, Jordie Staal, is dat nu opgelopen naar tien dagen.

Door: Nationale Horecagids