Plantaardige markt in Europa blijft doorgroeien

Door Ilias van Bruggen
2 min
Terwijl de markt voor dierlijke producten zoals vlees, melk en kaas aan het krimpen is, neemt de plantaardige retailmarkt in Europa met omvang toe. Dit blijkt uit een onderzoek van Good Food Institute (GFI) in samenwerking met NielsenIQ. In totaal groeide de plantaardige markt met meer dan 20 procent tussen 2020 en 2022, met een groei van 6 procent in 2022. Bovendien was de inflatie voor praktisch alle producten in de plantaardige markt lager dan voor dierlijke producten. Dat zorgt ervoor dat plantaardige producten relatief goedkoper zijn geworden in vergelijking met dierlijke producten en zijn dus ook aantrekkelijker voor de consumenten. Dat meldt de RestaurantKrant.

In Nederland nam de markt niet veel toe in omvang. Toch heeft Nederland al de hoogste consumptie van plantaardige yoghurt en vleesvervangers per hoofd van de bevolking. Daarnaast is er een opvallende groei van het aandeel plantaardige vis en zeevruchten te zien. Dit markt groeide met maar liefst 326 procent tussen 2020 en 2022. De markt groeide met 60 procent in het afgelopen jaar.

Plantaardige foodservice

In de foodservice zijn de producten van De Vegetarische Slager steeds populairder aan het worden. Zo introduceerde New York Pizza onlangs plantaardige pizza’s met ‘peperoni’, plantaardige steak en gehakt van De Vegetarische Slager. Ook kun je binnenkort plantaardige spare ribs proberen bij De Beren en zet na Artis en Blijdorp ook Dierenpark Wildlands meer vegan op de kaart. In het restaurant in het Serenga themagebied zijn de menu’s bijvoorbeeld standaard plantaardig, tenzij de bezoeker aangeeft liever vlees en vis te eten.

Door: Nationale Horecagids