Restaurant in Woerden kampt met personeelstekort en wordt daarom bezorgrestaurant

Door Redactie Nationale Horecagids
7 min
Eén van de welbekende problemen waar de horecasector op dit moment mee kampt is het personeelstekort. Dit wordt bijna overal in de sector gevoeld. Zo ook bij Junior Brandenburg, eigenaar van restaurant El Rey in Woerden. Hij is vastbesloten om de handdoek niet in de ring te gooien. Daarom veranderde hij zijn concept om in te spelen op deze ontwikkeling, meldt de Ondernemer.

Hij heeft alle stoelen en tafels uit het restaurant gehaald. Trots vertelt hij aan de Ondernemer dat het restaurant vanaf 12 maart alleen nog maar maaltijden bezorgd. De ondernemer blijft hierdoor wel doen wat hij wil, mensen blij maken met eten, maar kan ook zijn energiekosten naar beneden brengen en heeft hij ook nog eens minder personeel nodig.

Junior vertelt dat hij het niet jammer vindt dat het restaurant haar deuren sluit. Hij voegt daar wel aan toe dat het geen beslissing was die hij in één nacht heeft gemaakt. “El Rey is toch wel m’n kindje”, vertelt Brandenburg over zijn restaurant.

6.000 euro energiekosten

Het besef bij Junior dat er iets moest veranderen kwam in september. De aanleiding was de energierekening, die verhoogd werd naar 6.000 euro per maand. Daarnaast had hij de zaak minder vaak open als gevolg van het personeelstekort.

Nu het restaurant zich gaat richten op bezorging, is El Rey ook weer vaker geopend: vanaf volgende week gaat Junior zes dagen per week bezorgen. Volgens cijfers is hij niet de enige die deze stap maakt: de horecaondernemers in Woerden gaan zich steeds vaker richten op catering en bezorging. Waar er vorig jaar 46 bedrijven zijn die catering leveren, zijn dat er dit jaar al 62. Zo neemt het aantal nieuwe bezorgrestaurants in Woerden toe met meer dan 40 procent, terwijl het landelijk gemiddelde op 26 procent ligt.

Dark Kitchen

Om de doelen van Brandenburg te realiseren gaat hij verhuizen naar een nieuw pand op Middelland. Daar gaat hij koken vanuit een Dark Kitchen, die speciaal is ingericht op bezorging. Daardoor gaat de ondernemer drie keer zo weinig personeel nodig hebben dan een ‘normaal’ restaurant. Normaal gesproken gaat hij vaak langs een tafel moet gaan, nu kan hij simpelweg de telefoon opnemen en de bestelling bezorgen.

Naast personeelskosten bespaart de restauranteigenaar ook op energiekosten. Hij geeft aan dat hij uitgaat van een halvering van de energierekening. “Een restaurant moet je lekker warm maken voor je gasten, dat hoeft straks niet meer.”

Minder klantencontact

Tijdens de coronapandemie merkte Brandenburg dat bezorging een goedwerkend concept is. Veel mensen konden tijdens de pandemie niet naar buiten maar wilden wel lekker eten thuis. Zo ging bezorging in die periode ‘als een tierelier’. Hij denkt dat eten bestellen een blijvertje is.

Junior geeft wel aan dat hij het contact met zijn gasten mist. Doordat die niet meer bij hem langskomen ziet hij de gasten ook minder vaak. Toch heeft hij ook daar wat op verzonnen: regelmatig stapt de eigenaar van het restaurant op de fiets om maaltijden te bezorgen. “Mensen reageren vaak positief verrast dat ik het ben die aanbelt. Dat is natuurlijk leuk om te horen.” Zo kan hij toch op een enthousiaste en leuke manier het eten bij zijn klanten brengen. “Het enige nadeel is dat ik niet kan vragen hoe het heeft gesmaakt.” Maar die feedback kan hij ook terugzien in de recensies.

Door: Nationale Horecagids