ING: ‘Duurdere vleesvervangers minder populair onder consumenten’

Door Redactie Nationale Horecagids
2 min
De verkoop van vleesvervangers loopt terug. De oplopende inflatie zorgt voor een kritische blik van consumenten op hun boodschappen. Vleesvervangers waren al duurder dan vlees en zijn dat de afgelopen jaren door kostenstijgingen van grondstoffen, energie en logistiek ook gebleven. Daarom haakt een deel van de consumenten af, vooral de ‘lichtgroenen’. De verwachting is dat de verkoop van vleesvervangers weer toeneemt wanneer de portemonnee van de consument het weer toelaat, zo meldt Ceel Elemans, Sector Banker Food bij ING.

Tegenwoordig zijn er andere manieren om gezond te eten. Zo vinden consumenten de CO2-footprint en het dierenwelzijn belangrijk en kiezen daarom bewust voor het minder of niet eten van vlees en meer vis, groenten of andere voedzame producten. Daarnaast kijkt de consument kritischer naar de ingrediënten van vleesvervangers, de bewerkingen en toevoegingen. Is dat echt wel zo gezond? Daar komen steeds meer vragen over.

Langzame eiwittransitie

Uit een eerder ING-onderzoek bleek dat de groei van plantaardige vleesvervangers voor vlees en zuivel langzaam plaatsvindt. Het tempo hangt af van de manier waarop producenten van vleesvervangers omgaan met de toenemende kritiek op de ‘superbewerkte’ voeding. Door het aantal bewerkingen te verminderen en minder e-nummers te gebruiken. Daarnaast spelen supermarkten een belangrijke rol hierin met bijvoorbeeld behapbaar, dus minder breed aanbod. Zij kunnen ook het prijsverschil met vlees verkleinen of de vleesvervangers naast het vlees leggen, zodat de consument makkelijker kan kiezen.

Door: Nationale Horecagids