Gasten overwegen reservering bij dit reviewcijfer

Door Redactie Nationale Horecagids
6 min
Jaarlijks brengt Bookdinners hun onderzoek uit over de online gewoontes van restaurantbezoekers. Hierin plaatsen zij de belangrijkste trends en ontwikkelingen die zij hebben ontdekt. Dit doen zijn met behulp van de Restaurant Monitor. Dat meldt Bookdinners op haar website.

Het is belangrijk voor gasten dat de reviews van een restaurant goed zijn. Uit de resultaten van de Restaurant Monitor van 2020 blijkt dat meer dan 80 procent van de gasten eerst de reviews bekijkt voordat ze een reservering maken bij een restaurant. In 2023 is dit gestegen naar bijna 90 procent. Daaruit concludeert Bookdinners dat de reviews van een restaurant belangrijker worden. Veel gasten lezen de reviews via Google en uiteindelijk maakt 34 procent van de bezoekers de reservering ook via Google. Dat terwijl 68 procent aangeeft dat zij de reviews graag via de website van het restaurant kunnen teruglezen.

Het waardering die een restaurant heeft in de online omgeving is van belang. Iets meer dan de helft van de ondervraagden geeft aan dat de reviews doorslaggevend zijn voor het maken van een keuze. Daarbij is het opvallend volgens Bookdinners dat de restaurants een waardering van een 7,5 (of 3,5 ster) moeten hebben om overwogen te worden. Wanneer de verwachtingen worden overtroffen, schrijft iets meer dan de helft van de deelnemers van het onderzoek een review.

Zo stelt Bookdinners dat wanneer een restaurateur de optie biedt tot online reserveren en daarnaast de reviews zichtbaar maakt op de website, dit kan leiden tot een toename van het aantal reserveringen. Het online reserveringsplatform geeft aan dat gasten gewend zijn aan een goede online reis, ook wanneer zij bijvoorbeeld een vliegticket kopen of een bioscoop bezoeken.

Online reserveren onverminderd populair

Dat gasten hun keuze graag online maken, blijkt ook uit de manier waarop zij hun reservering plaatsen. Bookdinners ziet dat het percentage van online reserveringen onveranderd hoog blijft en zelfs iets stijgt. Zo gaf vorig jaar 68 procent van de ondervraagden aan dat zij een voorkeur hebben voor online reserveren. Dit jaar is dit gestegen naar bijna 80 procent. Daarbij vinden de meeste gasten (85 procent) het prettiger om te reserveren via een pop-up widget in plaats van een ‘ouderwets’ contactformulier. Bookdinners stelt dat gasten de voorkeur hebben voor de widget omdat de beschikbaarheid van het restaurant direct zichtbaar is en de reservering direct bevestigd wordt. Daarnaast is het via deze widget mogelijk om op elk moment een reservering te plaatsen. Bijna driekwart van de ondervraagden gaf aan dat het ontbreken van deze widget een negatieve invloed heeft op de restaurantkeuze.

Door: Nationale Horecagids