Onderzoek: horeca voelt noodzaak om lagere marges te hanteren

Door Redactie Nationale Horecagids
4 min
De horecaondernemers in Nederland voelen zich bedrukt om de hogere energie- en inkoopprijzen door te berekenen aan hun gasten. Dit blijkt uit een onderzoek van GROUP7, dat is uitgevoerd in opdracht van het Foodservice Instituut Nederland, de FSIN. Uitbaters in de horeca voelen zich ertoe verplicht om zich neer te leggen bij lagere winstmarges. Dit meldt Foodclicks.

In het onderzoek van GROUP7 zijn 315 beslissers in de horeca vragen gesteld over het personeel, bedrijfsvoering en de prijsstijgingen. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de gemiddelde inkoopkosten met 16 procent zijn toegenomen. Dit is meer dan 5 procent minder dan de prijsverhogingen op de menukaarten. Naast de inkoopprijzen zijn ook de loon- en energiekosten gestegen.

Weinig effect op gedrag van gasten

De prijsverhogingen in de horeca hebben niet geleid tot een significante afname van het aantal bezoekers in de horecasector. 30 procent van de horeca-uitbaters geeft aan dat zij minder gasten mogen ontvangen. Zij zien ook dat bezoekers minder besteden door de prijsverhogingen en de economische situatie.

Personeelstekort blijft probleem

Het personeelsprobleem is nog niet opgelost. De helft van de ondernemers geeft aan dat zij de komende maanden verwachten het tekort niet te kunnen opvullen. Als gevolg hiervan stellen zij dat de service omlaag gaat. Een ander gevolg is dat bij meer dan de helft van de horecazaken gasten langer op hun eten moeten wachten. Aan de hand van de recensies van horecabezoekers, die over het algemeen slechter zijn, vinden zij dit een groter probleem dan de verhoogde prijzen. Om het personeelsgebrek op te kunnen vangen heeft een groot deel van de horecaeigenaren besloten om kortere openingstijden te hanteren. Een ander gevolg is dat het management en de ondernemers zelf meer uren draaien om het tekort op te vullen.

Door: Nationale Horecagids