Is de onzekerheid van corona eindelijk voorbij in de horeca?

Door Redactie Nationale Horecagids
4 min
Het moraal van de horeca heeft afgelopen kerst weer een boost gekregen, zo vindt Robèr Willemsen van de Koninklijke Nederlandse horeca. Het heeft volgens hem lang niet alle schade van de afgelopen jaren goedgemaakt, maar is zeker een stap de goede richting in. Voor Willemsen is het een symbool van de ‘mentale opkikker’ die niet alleen de horeca-eigenaren maar ook de gasten nodig hebben. Dit meldt BNR.

Willemsen benadrukt dat het enorm fijn was voor de gemoedstoestand van ondernemers dat de horeca tijdens de kerstdagen weer zo druk was. Hij kijkt ook met een kritische blik: het maakt de coronaperiode niet goed.

Sectorspecialist Recreatie & Horeca van de Rabobank, Jos Klerx, is het eens met de uitingen van Willemsen. Hij zegt dat het in principe een normale kerst is geweest, maar door de afgelopen jaren lijkt het nu alsof het een enorme stormloop hebben gehad. Hij voegt toe dat ze in de decembermaand over het algemeen zagen ondernemers het goed deden.

Internationaal nog niet op niveau

Door de afschaffing van de coronamaatregelen in China is het aantal besmettingen daar de pan uit gerezen. Klerx zegt dat dit nog enig effect heeft gehad op plekken zoals Giethoorn, waar relatief veel Chinese toeristen heen gaan. Daarentegen is dit een klein deel van het totaal aantal bezoekers. De grootste groep bezoekers uit het buitenland komen volgens hem uit België en Duitsland.

Spaarpotjes opgebruikt

De nasleep van corona is volgens Klerx zeker nog niet voorbij. “In januari 2022 was er sprake van meer dan 50 procent aan omzetdalingen in de jaren dat er corona is geweest”, stelt hij. Veel ondernemers hebben in die jaren een flinke schuld opgebouwd. Dat heeft een grote impact op de komende jaren.

Deze impact is volgens Klerx niet alleen financieel. Veel ondernemers zijn uitgeblust door alle klappen die zij op hebben moeten vangen. Corona heeft volgens hem veel verschillende fases gehad, die vaak slecht uitpakten voor ondernemers en de maatschappij. Dit heeft ertoe geleid dat er veel spaarpotjes en pensioenpotjes zijn opgebruikt. “We hebben anderhalf miljard achterstand opgelopen die vanaf april betaald moet worden, dus de financiële impact is enorm.”

Door: Nationale Horecagids