Toch veel volle restaurants en uitverkochte concerten ondanks inflatie

Door Redactie Nationale Horecagids
9 min
Volle restaurants, uitverkochte concertzalen en theaters. Wie een wandeling maakt door de gemiddelde stad zal veel volle restaurants zien. Het lijkt alsof mensen genoeg te besteden hebben, ondanks de hoge inflatie en energietarieven. Maar is dat ook zo? 

"Alleen kaarten voor experimentele voorstellingen verkopen minder goed. De bekende spelers en gezelschappen zijn meteen uitverkocht”, zegt Leontien Liems van Stadsschouwburg Utrecht aan RTL Nieuws. “Theaterliefhebbers nemen minder risico, ze kopen voornamelijk kaarten van bekende namen van wie ze een leuke avond verwachten”. De schouwburg zit op 80 procent van de bezoekersaantallen vergeleken met 2019. Maar dat was volgens Liems “een topjaar”.

Hogere prijzen

Door de verhoging van de prijzen lijkt het in de horeca een stuk beter te gaan. Deze sector heeft in het derde kwartaal bijna 25 procent meer omzet gegenereerd in vergelijking met vorig jaar. Toen waren er echter wel nog coronamaatregelen. Ook in vergelijking met het tweede kwartaal is een lichte stijging van drie procent te zien. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.

Vertekend beeld

Het lijkt er op alsof het goed gaat in de sector. Maar er is een verschil tussen omzet en winst. Een woordvoerder van de Koninklijke Nederlandse horeca zegt: “Het omzetherstel ging na het loslaten van de coronamaatregelen inderdaad snel. Maar uit die omzet komt vaak niet genoeg winst om te investeren of om betalingsachterstanden weg te werken”. Hogere inkoopprijzen en personeels- en energiekosten zorgen ervoor dat de marges nog steeds mager zijn. “Daarnaast zien wij vaak dat door personeelskrapte een bepaald gedeelte van een horecazaak dicht blijft. Restaurants bieden bijvoorbeeld geen lunch meer aan of sluiten een extra dag per week”.

Veel leningen

Naast de hogere prijzen voor horecaondernemers is er nog een ander probleem waar de sector mee kampt. Veel ondernemers hebben tijdens corona een lening afgesloten om het hoofd boven water te houden. Deze moeten nu afgelost worden, terwijl ze nog niet zijn hersteld van de coronapandemie. Ook een hoge omzet tijdens de kerstdagen betekent niet per se een hogere winst.

Heropeningseffect

Momenteel heeft de horeca nog steeds te maken met een heropeningseffect. Ook geven mensen met een hoger inkomen vaak meer geld uit aan horeca en concerten. “Het geld dat zij vorig jaar niet konden uitgeven, stond op hun spaarrekening en dus wordt er nu meer besteed dan vorig jaar”, zegt Marieke Blom, hoofdeconoom bij de ING.

Ook is deze groep vaak minder gevoelig voor energieprijsstijgingen. “Er zijn horecazaken die vol zitten met mensen waar het relatief goed mee gaat”, vervolgt Blom. “Tegelijkertijd leven we wel degelijk in een economie waarmee het sinds een paar maanden echt minder goed gaat”.

Verwachting voor komend jaar onduidelijk

De energiecompensatie van 190 euro helpt veel huishoudens in de laatste maanden van het jaar. Maar vanaf volgend jaar kan dit anders zijn. “Het is lastig inschatten wat de energieprijzen gaan doen en hoeveel mensen gebaat zijn bij het energieplafond. Het is voor veel mensen onduidelijk wat zij in het nieuwe jaar te besteden hebben en dat kan van invloed zijn op de verschillende sectoren”.

Veel ondernemers in de horeca- en theatersector houden daarom hun hart vast. Dit geldt ook voor Liems: “We zitten in een Rijksmonument met veel ramen en ook wij wachten de energieprijzen af. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor theaterliefhebbers. We zijn aardig tevreden met hoe het nu gaat, maar hebben geen idee hoe het nieuwe jaar eruit gaat zien”.

Door: Nationale Horecagids