Horecaondernemers opgelet: zo maak je een goede menukaart

Door Redactie Nationale Horecagids
3 min
Om een zo goed en compleet mogelijke culinaire ervaring te bieden aan klanten, is het van groot belang dat je als horecaondernemer een goede menukaart hebt. Veel zaken onderschatten het belang van de details. Dit meldt Horecamagazine.

Overzichtelijke weergave

De opbouw en lay-out van de menukaart van een horecazaak is belangrijk. Zo is het een optie om een duidelijk verschil te maken tussen bijvoorbeeld een lunchkaart en een dinerkaart. Ook is het handig om helder te zijn in het aangeven van de dranken en het eten.

Het is mogelijk om te werk te gaan met meerdere afzonderlijke kaarten, maar dit is alleen aan te bevelen als er voldoende aanbod is. Als je als horecaondernemer niet veel verschillende gerechten of dranken hebt, dan is het het meest verstandig als de categorieën op één kaart staan.

Materiaalkwaliteit

Sommige horecazaken onderschatten het belang van het materiaal dat gebruikt wordt voor de menukaart. De papiersoort bijvoorbeeld is belangrijk, want dit is bepalend in zowel de uitstraling als hoe lang de kaart meegaat.

Het plastificeren van het papier zorgt ervoor dat het langer meegaat en het minder snel scheurt. Ook is het voor de klanten makkelijker om de kaarten erbij te houden.

Consistent lettertype

Tot slot is het van belang om te kiezen voor een menukaart met een consistent lettertype. Dit heeft namelijk effect op de mate waarin de kaart als aangenaam wordt beschouwd door de klanten. Verschillende lettertypes bij elkaar bemoeilijkt namelijk het keuzeproces van de klant.

Door: Nationale Horecagids / Eline Boer