Restauranteigenaren boos over commissieverhoging Thuisbezorgd.nl

Door Redactie Nationale Horecagids
2 min
Horecaondernemers die via Thuisbezorgd.nl hun eten aan de man brengen, moeten vanaf 24 juli 14 procent van de bruto-omzet overdragen aan de bezorgdienst. Thuisbezorgd zegt voor het eerst in vier jaar de commissie te verhogen en daartoe genoodzaakt te zijn wegens de inflatie en stijgende bedrijfskosten. Dit meldt de Telegraaf. 

Eigenaar Vincent Anker van Burger Business in Nijmegen zegt door de commissieverhoging bijna geen winst meer over te houden. Hij is van mening dat Thuisbezorgd zijn macht misbruikt en restaurants daar flink de dupe van zijn. De verwerkingskosten zijn laatst ook al met 2 eurocent verhoogd en wie hoger op de lijst wil komen kan daar een plek voor kopen a 2,50 euro per bestelling. Uber Eats en Deliveroo houden hun commissie ondertussen op 12 procent. Anker stelt dat die bezorgdiensten meer voor hem doen danThuisbezorgd dat doet.

Inflatie 

Volgens de directeur van Thuisbezorg Nederland, Gijs Weterings, gaat het om een noodzakelijke commissieverhoging van 1 procent om de stijgende inflatie en groeiende bedrijfskosten te kunnen opvangen. Dit is voor het eerst in vier jaar dat de bezorgdienst de commissie verhoogt en in de tussentijd zouden restaurants hun omzet met gemiddeld 50 procent hebben verhoogd, stelt Weterings.

Door: Nationale Horecagids / Johanne Levinsky