Consumenten moeten steeds vaker opdraaien voor doorberekende kosten

Door Redactie Nationale Horecagids
2 min
Horecaondernemers berekenen steeds vaker hun stijgende kosten door aan consumenten. Vergeleken met vorig jaar maart zijn de horecaprijzen met zes procent gestegen, bleek uit een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dit meldt ABN AMRO.

Op de internationale markt zijn de prijzen voor graan en zonnebloemolie fors gestegen. Zowel Oekraïne als Rusland zijn normaal gesproken grote spelers wat betreft het exporteren van graan. Producten met graan als ingrediënt zullen dan ook waarschijnlijk opnieuw duurder worden.

Prijsstijging

De prijzen van voedingsproducten in supermarkten zijn 6,4 procent gestegen ten opzichte van maart vorig jaar. Hoeveel de stijging is bij groothandels, is onbekend. Het CBS houdt dit niet bij. Wel de afzetprijzen die Nederlandse fabrieken die voedingsmiddelen produceren vragen aan klanten in Nederland. Hierbij is in ieder geval ook sprake van een grote stijging.

Vergeleken met afgelopen februari zijn alle voedingsmiddelen van Nederlandse fabrikanten 15,3 procent duurder geworden. Er zit een groot verschil tussen de producten. Nederlandse fabrieken vroegen namelijk 32 procent meer voor vetten en oliën aan afnemers en 23 procent meer voor koffie en thee. Daarnaast is meel met 13 procent duurder geworden.

Door: Nationale Horecagids