Blurring: een (alcoholhoudend) drankje drinken bij de kapper of in de winkel

Door Redactie Nationale Horecagids
5 min
Uit onderzoek van ondernemersplatform Lightspeed blijkt dat een groot deel van de Nederlandse consumenten voorstander is van blurring tussen verschillende sectoren. Ongeveer een derde ziet het wel zitten om een winkel te kunnen bezoeken waar ook gegeten en gedronken kan worden. Dit melden Retailtrends en Entree Magazine.

Blurring, ook wel branchevervaging genoemd, is het concept waarbij de grens tussen verschillende branches wordt verzwakt. Voorbeelden hiervan zijn: een bierproeverij in de supermarkt organiseren; een hapje en drankje aanbieden tijdens een boekpresentatie of  naar de kapper gaan en daar een glas wijn kunnen drinken.

Alcoholwet

Nu zal het laatstgenoemde niet zo snel kunnen gebeuren door de nieuwe alcoholwet die sinds 1 juli 2021 van kracht is gegaan. Volgens de wet is blurring illegaal als het gaat om de verkoop van alcohol. De alcohol wet schrijft ook voor wat wel en niet verkocht en gegeten of gedronken mag worden in winkels, horeca en slijterijen. 

Niet-levensmiddelenwinkels en dienstverleners mogen geen alcohol verkopen en schenken, maar er zijn vergunningen die een uitzondering maken. Daarnaast zijn er concepten waarbij alcoholhoudende dranken wel verstrekt mogen worden door de ondernemer. Steeds meer horecaondernemers maken gebruik van de trend. Gastrovino La Liguria in Leidsenhage, een wijnbar en -winkel, is een voorbeeld hiervan. De wijnen en delicatessen kunnen volgens de eigenaar zowel gekocht worden om mee te nemen naar huis als ter plaatse genuttigd worden.

Legalisatie in regeerakkoord

Het kabinet wil blurring gaan legaliseren in het regeerakkoord. Een aantal jaren geleden heeft de VVD hier al een wetsvoorstel over ingediend. Toch is niet iedereen blij met dit plan. In 2018 kwam het kabinet met het Nationaal Preventieakkoord, waarin afspraken met het bedrijfsleven, de zorg en de gezondheidsorganisaties staan over het indammen van onder andere problematisch alcoholgebruik. Het toestaan van blurring in het verschaffen van alcohol zou betekenen dat er veel verkooppunten bij komen, waardoor het akkoord mogelijk niet bereikt zou kunnen worden.

Bron: Redactie Horecagids