Hulp van robots bij personeelstekort horeca

Door Redactie Nationale Horecagids
3 min
Het oplopende personeelstekort en het behouden van een goede service in de horeca vraagt om effectieve oplossingen. Daarom nam Manager Deon Poon, van restaurant FoodExplore in Utrecht, het besluit om twee robots in dienst te nemen. De machinale ‘horecamedewerkers’  kunnen liedjes zingen voor jarige gasten, mensen naar hun tafel begeleiden of de vuile vaat naar de keuken brengen. Doordat het zware werk wordt overgenomen door de robots heeft het restaurant meer tijd voor z’n gasten. Dit meldt het Brabants Dagblad.

Restaurant Food Explore is niet de enige die gebruik maakt van robots als horecamedewerkers. Dit wordt ook toegepast bij Van der Valk in Houten, Sea Palace in Amsterdam en een restaurant in Tiel. De twee machines zijn voornamelijk aan het assisteren in de horeca. Zelfstandig functioneren kunnen ze nog niet. Het personeel moet de robots wel een beetje helpen. 

De toekomst van de horeca robot

Anna Salomons, hoogleraar economie aan de Universiteit Utrecht, verwacht dat in de toekomst steeds meer robots op de werkvloer te zien zijn. Er wordt op technologisch gebied steeds meer mogelijk. In Japan wordt er al veelvuldig gebruik gemaakt van robots als medewerker. Salomons laat weten dat horecamedewerkers niet hoeven te vrezen voor hun banen. Er is namelijk te weinig bewijs dat robots deze zullen vervangen. Obers, chef-koks en afwassers zullen dan ook nog steeds nodig zijn. Volgens de hoogleraar komen er door deze technologie juist eerder banen bij. Ook schijnt het bij mensen tot meer productiviteit te leiden.

Door: Nationale Horecagids