#reddehoreca: samen steunen we de lokale ondernemer

Door Redactie Nationale Horecagids
11 min
Met de afkondiging van een nieuwe gedeeltelijke lockdown bewijst de regering de horecasector allesbehalve een dienst. De eerste lockdown op 15 maart kwam als een grote verrassing binnen de horeca, en de recente lockdown heeft misschien nog grotere gevolgen. Restaurants en cafés hebben hun deuren voor onbepaalde tijd moeten sluiten, en dat maakt ondernemers volledig afhankelijk van afhaalmaaltijden. Net als tijdens de eerste horecasluiting in maart wordt een beroep gedaan op het steunen van lokale ondernemers. Wat betekent dat voor de horeca en consument? 

Lockdown: lokaal bestellen bij de ondernemer

In de komende weken, en misschien zelfs maanden, zullen ondernemers op zoek moeten naar een ander concept om inkomsten te genereren. Vanuit de vorige lockdown hebben veel horecazaken zich al proactief aangesloten bij bezorgservices zoals Thuisbezorgd, Dropper en Uber Eats, en dat zal in de komende periode niet veel anders zijn. Hoewel deze reflex op zichzelf logisch is en bedrijven hierdoor nog grotendeels operationeel kunnen blijven, is het de vraag of de strategie op een langere termijn houdbaar is.

Bezorgservices snoepen een aanzienlijke fee van de inkomsten van een restaurant of broodjeszaak af, oplopend tot 13% per bestelling. Een bijzonder hoge marge waar de consument aan meebetaalt. Veel ondernemers worstelen met de hoge fee, maar zijn voor een groot deel afhankelijk van de bezorgservices, welke een enorm marktaandeel in bezorgmaaltijden hebben veroverd. Willen consumenten de lokale horecaondernemer echt steunen, dan zal de invloed van bezorgservices moeten worden teruggedrongen. Daarvoor draagt zowel de consument als horecaondernemer verantwoordelijkheid. 

Willen consumenten de lokale horecaondernemer echt ondersteunen, dan zal de invloed van bezorgservices moeten worden teruggedrongen #reddehoreca

Wat doen ondernemers met de fee voor bezorgservices?

Hoe een ondernemer omgaat met de bezorgservicefee is verschillend. Sommige ondernemers zullen de extra kosten, in dit geval gemiddeld 13% van de bestelwaarde, direct doorrekenen in de verkoopprijs. Andere ondernemers kiezen voor een kleiner percentage, en dan zijn er nog ondernemers die helemaal geen ‘extra prijs’ hanteren. Vooral in dit laatste geval zorgt een bestelling via het platform van een bezorgservice voor een flinke hap uit de inkomsten van de lokale horecaonderneming. De paradox werkt ook niet in het voordeel van de ondernemer: hoe scherper de prijsstelling via de website van platformen als Thuisbezorg en Uber Eats, des te groter is de kans dat hier een bestelling wordt geplaatst, en daar heeft de bezorgservice nog het meeste profijt van.

Waarom dan toch bezorg- en afhaalmaaltijden aanbieden via een externe partij? Thuisbezorgen is enorm in opkomst, en niet iedere ondernemer heeft de middelen om dit systeem zelf op te tuigen. Daarnaast zijn de platformen van Thuisbezorgd, Dropper en Uber Eats inmiddels zo ingeburgerd en gevestigd in ons brein, dat je als ondernemer bijna verplicht wordt om hier ‘aanwezig te zijn’.

Direct vanaf de website

Voor de horecaondernemer is een consument op de eigen website ontzettend belangrijk. Hier presenteert men volledig op eigen wijze het aanbod, en binnen de prijzen en het bestelproces hoeft geen rekening gehouden te worden met de fee voor een bezorgservice. Het werkt daarnaast tweeledig: ook bezoekers die niet direct op de eigen website bestellen, kunnen dankzij de opgebouwde naamsbekendheid alsnog een bestelling plaatsen via het platform van een bezorgservice. Meer bezoekers op de eigen website, ten opzichte van een extern platform, is daarmee zeer waardevol: het genereert naamsbekendheid en meer directe én indirecte inkomsten.

Ook voor de consument is het interessant op direct vanaf de website van een ondernemer te bestellen. Hier betaalt de consument altijd een eerlijke prijs. Het is natuurlijk mogelijk dat je zelf de maaltijd moet afhalen, maar gelukkig is een lokale ondernemer altijd in de buurt te vinden. Steeds meer restaurants en overige horecagelegenheden bezorgen overigens ook al thuis. Een win-win voor zowel de ondernemer als consument.

Lokale ondernemers online zichtbaar

Hoewel investeren in reclame tijdens de lockdown geen logische keuze lijkt, is zichtbaarheid wel degelijk van belang. Daarom maakt MediaGarant lokale ondernemers zichtbaar. Het biedt horecagelegenheden de kans om op laagdrempelige wijze meer bezoekers op de eigen website te verwelkomen, en benadrukt voor consumenten het belang van lokaal bestellen: eerlijk, voordelig én een steuntje in de rug voor de eigen middenstand.   

Ben je als horecaondernemer benieuwd naar de mogelijkheden? Bezoek dan onze horeca-actie pagina:
https://mediagarant.nl/actiepagina-horeca/