ING ziet lichte groei horecaomzet 2011

Door Redactie Nationale Horecagids
7 min

AMSTERDAM - De omzetverwachting van 2011 voor de horeca is iets positiever. Verder blijft er sprake van een stijging in het aantal hotelovernachtingen, zo meldt Horecaentree.

Het economisch bureau van de ING stelde de omzetverwachting voor dit jaar licht naar boven bij vooral vanwege de goede weersomstandigheden in de eerste helft van 2011. Dit zorgde voor een tijdelijke bestedingsimpuls.

Daarnaast profiteert de horeca van de gestegen uitgaven van een toenemend aantal buitenlandse toeristen, zegt ING. Het omzetvolume - het aantal uitgeserveerde hapjes en drankjes - neemt hierdoor in 2011 naar verwachting met 2 procent toe binnen de horeca.

Geringe verbetering
"Doordat de Nederlandse consument - een belangrijke drijfveer voor de sector - voorlopig de hand op de knip houdt, is slechts sprake van een geringe verbetering", zegt de bank.

"Onzekerheid over de ontwikkeling van de economie en de huizenmarkt dragen ertoe bij dat mensen minder besteden in de horeca. Doordat dit jaar de prijzen naar verwachting sterker stijgen dan de lonen komt daarnaast de koopkracht onder druk te staan."

Weersomstandigheden
Door het buitengewoon mooie weer in de eerste helft van het jaar nam het horecabezoek onverwacht toe. Doordat het weer in de maanden juli en augustus omsloeg pakt het derde kwartaal minder goed uit voor de horeca, meent de bank.

"Juist deze zomermaanden zijn voor veel horecagelegenheden van groot belang om een positief bedrijfsresultaat te realiseren en een buffer op te bouwen voor mindere maanden."

Groei hotellerie
Verder neemt naar verwachting het aantal overnachtingen in Nederlandse hotels in 2011 verder toe. Voor 2011 en 2012 wordt een omzetvolumetoename van 2,5 procent verwacht. Opvallend is dat een toenemend aandeel van de hotelovernachtingen wordt gerealiseerd binnen Amsterdam.

"De oude binnenstad, de vele musea en het uitgaansleven hebben een aantrekkingskracht op toeristen uit binnen- en buitenland. De ruim 3,5 miljoen zakelijke overnachtingen in Amsterdam dragen ook bij aan het succes van de Amsterdamse hoteliers."

Kantoorpanden
Ten slotte ziet de ING mogelijkheden voor de hotellerie in lege kantoorpanden. "In Nederland zijn er veel kantoorpanden die niet meer verhuurd worden. Op dit moment staat ongeveer 15 procent van de kantoorpanden leeg. In sommige gebieden loopt dit zelfs op tot bijna 1 op de 3 kantoorpanden."

"Deze omstandigheden worden versterkt door het nieuwe werken en bieden kansen voor hotelorganisaties die kantoorruimtes transformeren naar hotels. Zo gaat het sneller dan het bouwen van een nieuw hotel en is het bovendien, zeker in de grotere steden, vrijwel de enige mogelijkheid om een centrale en/of goed bereikbare locatie te vinden voor een hotel."

© Nationale Horecagids