‘Hotel op goede locatie met een hoge reviewscore succesvoller’

Door Nationale Horecagids
11 min
De Nederlandse hotelsector heeft een goed jaar gehad in 2022. Ook de vooruitzichten voor de komende periode zien er positief uit. Wel blijven de uitdagingen waar de sector mee kampt, personeelstekort en hogere kosten, een rol spelen. Langzamerhand beginnen gasten aspecten als duurzaamheid, digitalisering en gemak steeds belangrijker worden. Het biedt een kans voor hotels om zichzelf te onderscheiden: een goede reviewscore helpt met het succes en winstgevendheid. Dat meldt Jos Klerx, sectormanager horeca, recreatie en toerisme bij Rabobank.

De hotelsector is goed bovenop de impact van de coronapandemie gekomen. Vorig jaar was een goed jaar voor de hotellerie, waarbij met name de leisure hotels bovengemiddeld presteerden. De verwachting is dat ook 2023 een goed jaar wordt door de verdere herstel van het toerisme en de zakelijke markt. De nodige uitdagingen blijven echter wel: personeelstekorten en kostenstijgingen blijven de marges van hotels drukken.

Groei aantal overnachtingen

Voornamelijk het internationale toerisme zal er de komende jaren voor zorgen dat het aantal overnachtingen in de hotellerie gaat toenemen. “We verwachten in lijn met het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen dat dit tot 2030 zal toenemen. De afgelopen jaren constateerden wij al dat het aantal overnachtingen door buitenlandse gasten sterker toeneemt dan het aantal overnachtingen van Nederlandse gasten.” Dat blijkt ook uit cijfers van het CBS: in 2019 is het aandeel buitenlandse overnachtingen al de 50 procent gepasseerd. Klerx voorspelt dat dit de komende jaren verder zal toenemen.

Goede recensies essentieel

Het sturen op goede reviews wordt steeds belangrijker voor hotels. Een gast zal eerder geneigd zijn om een hotel met een goede score te boeken. Dat is ook terug te zien in de financiële resultaten van hotels. Eerder bleek al uit studies van onder andere Expedia dat gasten bereid zijn om een hogere kamerprijs te betalen voor hotels met een hoge score. Ook blijkt uit onderzoek van de Rabobank dat hotels met een hoge reviewscore winstgevender zijn. Dit geldt voornamelijk voor hotels met een score van 9 of hoger.

Locatie ook bepalend

Niet alleen de reviewscore, maar ook de locatie heeft betrekking op de resultaten van een hotel. Uit het onderzoek van de Rabobank blijkt dat goede locaties een EBITDA-marge hebben van 33 procent, terwijl hotels in de onderontwikkelde locaties een gemiddelde marge hebben van 26,4 procent.

EBITDA-marge betekent het bedrijfsresultaat vóór aftrek van rentekosten, belastingen, afschrijvingen en afboekingen.

Duurzame oplossingen

Steeds meer consumenten geven aan dat zij bij een overnachting duurzaamheid laten meewegen. Voor bedrijven is dat wellicht zelfs een hygiëne-factor: het kan noodzakelijk zijn om ontevredenheid te voorkomen. Hotels zullen dus ook meer focus moeten leggen op het verduurzamen van hun exploitatie. De meeste initiatieven zien we ontstaan in het steeds duurzamer bouwen van vastgoed (om energieverbruik te verlagen) en in het tegengaan van voedselverspilling. Consumenten gaan steeds bewuster om met hun voeding en verwachten dan ook duurzame keuzes van hotels. Met het tegengaan van voedselverspilling draagt een hotel niet alleen bij aan een maatschappelijk doel, maar zorgt het tegelijkertijd ook voor een verlaging van eigen kosten.

Innovatie belangrijk voor gastbeleving

Innovaties in de hotelbranche zijn met name gericht op de beleving en het comfort van de gast. Zo ziet de Rabobank steeds vaker dat hotelkamers uitgerust worden met innovatieve oplossingen zoals domotica (bijvoorbeeld slimme verlichting en automatische gordijnen) en spraakbesturing. En wordt er steeds vaker ingecheckt via digitale oplossingen zoals apps. Digitaal blijft vaak toch sneller te zijn en vormt de basis van het zogenaamde ‘smart hotel’. Deze innovatie oplossingen dragen bij aan een hogere consumententevredenheid en verlagen tegelijkertijd de personeelskosten voor administratief personeel.

Een andere trend die de Rabobank ziet is dat veel hotels toenemende concurrentie hebben van Airbnb’s en travel agencies. Omdat er meer te kiezen valt, wordt de prijs en beleving steeds belangrijker voor consumenten. zo willen ze een kwalitatief goed product tegen een scherpe prijs. Een meerprijs wordt alleen nog betaald voor een uniek product dat een bijzondere herinnering of beleving schept. Om concurrenten bij te houden, is het belangrijk dat hotels een goede (online) propositie hebben met op zijn minst een website en social media kanalen. Ook is het verstandig om aan te sluiten bij specifieke boekingsplatforms aangezien consumenten daar vaak hun zoektocht starten.

Door: Nationale Horecagids