Meer dan 400 miljoen euro investeringsvolume hotelvastgoed in 2022

Door Redactie Nationale Horecagids
6 min
De beleggingsmarkt in de hotelsector bleef vorig jaar wederom beperkt tot een volume van ruim 400 miljoen euro. De sterk opgelopen financieringsrente en de prijsafwaardering zijn hiervoor de belangrijkste factoren. Dit blijkt uit het Real Estate Market Outlook rapport 2023 van vastgoedadviseur CBRE. Zij verwachten een volumegroei van 650 miljoen euro voor dit jaar, zo meldt Hospitality Management. 

Het aanbod van nieuwbouwprojecten is flink teruggelopen. Dit komt door maatregelen die worden getroffen, zoals de hotelstop in de regio Amsterdam en de terughoudendheid van veel gemeenten. Zo wordt het volume steeds meer afhankelijk van al bestaande bouw en de verkoop daarvan. Een groot deel van deze gebouwen is in handen van institutionele beleggers of particulieren. Vaak houden die de lang vast aan hun investeringen, waardoor zij een kleine bijdrage leveren aan het beleggingsvolume.

Winstgevendheid hotels neemt toe

Er is geen rede voor eigenaren om te verkopen. Dat komt doordat het momenteel weer winstgevend is om een hotel te beheren. De verduurzamingsplicht kan wel leiden tot meer sale-and-lease-backcontstructies. Op deze manier krijgen ondernemers meer ruimte om zich te focussen op het bedrijf en de bedrijfsvoering. Het CBRE denkt dat de meeste actie voortkomt uit beleggers die al een aantal jaren hebben gewacht met hun exit-strategie. Die partijen willen verkopen maar wachten tot het juiste moment daarmee. Dit gebeurt voornamelijk in een tijd van stabiele marktprijzen. Daarom is de verwachting dat het handelsvolume pas in de loop van midden 2023 zal groeien.

Meer ‘staycations’

De toeristenstroom is weer op peil in Nederland, tegen verwachtingen in. Eén van de redenen hiervoor is de toegenomen behoefte aan ‘staycations’, oftewel een vakantie in eigen land. Daarnaast ziet het CBRE dat de toeristenstroom uit Azië en Australië af is genomen in vergelijking met 2019. Dat heeft te maken met de reisbeperkingen die golden voor intercontinentale reizen, zoals de lockdown in China die toen nog gold. Al met al concludeert het CBRE dat de toeristenmarkt de komende jaren zal groeien.

Hogere prijzen in hotels

De inkomsten in de sector nemen toe. Maar dat zegt niet alles: ook de kosten nemen hard toe. De energie-, personeel-, en inkoopkosten gaan omhoog waardoor de winstmarges van hotels alsnog onder druk komen te staan. Daarom berekenen die de extra kosten voor een deel door naar de gasten. zo is een gemiddelde hotelkamer in Amsterdam met 11 procent gestegen ten opzichte van 2019. Dat maakt de omzet per kamer in veel gevallen hoger dan in 2019.

Door: Nationale Horecagids