Veel Nederlanders verrast door hoge horecarekening, vooral jongeren

Door Nationale Horecagids / Fleur Zomer
4 min
Bijna de helft van de Nederlanders ervaart regelmatig dat een rekening in de horeca hoger uitvalt dan verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van betaalplatform myPOS. Vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar geven aan vaker geschrokken te zijn van de kosten. Dit meldt Metronieuws.

De stijgende prijzen in de horeca spelen daarbij een grote rol. Volgens ING wordt dit jaar een prijsstijging van gemiddeld 5 procent verwacht, veroorzaakt door duurdere voedingsmiddelen en hogere personeelskosten. Ondanks deze ontwikkeling blijft uit eten en terraszitten populair.

Prijsstijgingen remmen horecabezoek nauwelijks

Hoewel veel mensen de kosten hoog vinden, laat een groot deel zich daar niet door weerhouden. Ongeveer vier op de tien Nederlanders blijven regelmatig een terras of restaurant bezoeken. Ook blijkt dat vooral in de zomermaanden meer geld wordt uitgegeven aan horeca dan in de winter.

Reserveren en betalen

Aanbetalingen voor een restaurantreservering blijken voor velen een drempel: meer dan de helft haakt af bij zo’n verplichting. Betalen moet daarnaast vooral gemakkelijk zijn. Zes op de tien Nederlanders verwachten dat ook bij tijdelijke horecapunten, zoals foodtrucks, contactloos betalen mogelijk is.

Lange wachtrijen zorgen voor ergernis

Wachttijden spelen eveneens een rol in de beleving. Bij lange rijen bij bijvoorbeeld foodtrucks kiest bijna 60 procent ervoor naar een andere stand te lopen. Jongeren en mensen van middelbare leeftijd blijken hier het minst geduldig, terwijl in Noord-Nederland juist meer begrip is voor wachten.

Waardering voor personeel blijft groot

Ondanks kritiek op prijzen en wachttijden is de waardering voor horecapersoneel hoog. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft begrip voor vertragingen die ontstaan door personeelstekorten. Ook geven veel bezoekers sneller een fooi bij extreme drukte of hoge temperaturen, waarbij vooral oudere bezoekers hierin het voortouw nemen.