Steeds meer partijen naar frietmarkt via loaded fries

Door Nationale Horecagids
3 min
De frietmarkt krijgt steeds meer nieuwe spelers op het toneel. Met de verkoop van loaded fries, frietjes met extra garnering en toppings, treden ook non-frietzaken in de markt van de gefrituurde aardappelen. Zo is recent Domino’s Pizza begonnen met de verkoop van deze luxe frietes. Ook lunchroom Bufkes verkoopt al enige tijd loaded fries. Dat meldt Frituurwereld.

Met het toenemende aantal aanbieders van loaded fries wordt de concurrentie voor traditionele cafetaria’s en ambachtelijke frietzaken nog groter dan dat deze al is. 

Bufkes

In zestien van de drieenveertig Bufkes-vestigingen wordt sinds maart vorig jaar loaded fries verkocht. Deze heten ‘The best fries in town’. Voorheen experimenteerde Bufkes al met het verkopen van friet als losse gerechten. Het bracht vier verschillende loaded fries uit: oosterse kip, sticky barbecue, rendang en kipragout. Pas geleden breidden zij dit assortiment uit naar zes: kip/curryworst en een topping van kipsaté werden toegevoegd. 

Fastfoodrestaurants

Het lijkt aftellen totdat alle grote fastfoodformules meedoen met het verkopen van loaded fries. Ook de Nederlandse vestigingen van Taco Bell verkopen al loaded fries, net als KFC onderdeel van Yum! Brands. 

Een formule die nog geen ‘echte’ loaded fries heeft is de Burger King. Daar worden wel frietjes met toppings verkocht zoals bacon en kaas of kaas en barbecuesaus. Die worden ook loaded fries genoemd. McDonald’s verkoopt geen friet met garnering.