Cafetariasector groeit eerste vier maanden van het jaar met 10 procent

Door Nationale Horecagids
2 min
De cafetaria’s in Nederland groeien bijna tien procent in de periode tot en met april. Dit cijfer is gebaseerd op de uitkomsten van de kassadata van NTF, waar 360 cafetaria’s bij zijn aangesloten. Dit is goed voor 20 procent van de Nederlandse cafetariamarkt van zowel offline verkopen als online. Dit meldt Foodclicks.

Elke maand analyseert en verwerkt Rien de Koning van More2Market de data van de NTF-systemen. Uit de data blijkt dat de verkopen van de aangesloten cafetaria’s met 9,5 procent zijn toegenomen in de eerste vier maanden van het jaar vergeleken met de eerste vier maanden van 2022.

Daarbij is het opvallend te noemen dat het aandeel offline met meer dan 10 procent is gestegen en het aandeel online met 7,5 procent. Die sterke groei van het offline aandeel was vooral groot in de eerste twee maanden van het jaar. In maart en april nam juist het online aandeel meer toe. Er is geen groot verschil tussen de twee verkooppatronen. Wel wordt er vaker online besteld in de weekenden.

Ook in de cafetariasector zijn de producten duurder geworden. De prijsontwikkeling ligt ook op ongeveer 10 procent, op nuanceverschillen bij de verschillende productgroepen na. Er kan worden geconcludeerd dat het cafetariavolume vrij stabiel is.