Opkomst van fastfood: een bloeiende industrie tijdens economische crises

Door Ilias van Bruggen
6 min
Tijdens een economische crisis worden bijna alle sectoren in een maatschappij getroffen. Bedrijven gaan failliet, werkloosheid stijgt en mensen moeten meer op de kosten gaan letten. Onder deze omstandigheden zou je verwachten dat consumenten hun eetgewoonten aanpassen en minder uitgeven aan maaltijden buiten de deur. Maar als je goed las, zag je in de eerste zin ‘bijna’ staan. Dat komt omdat er (in ieder geval) één sector is die opmerkelijk genoeg een stijgende populariteit kent tijdens moeilijke tijden: de fastfoodindustrie.

Hoe lukt het fastfoodrestaurants om te floreren tijdens economische crises en hoe slagen zij erin om recessies goed te overleven? Er zijn een aantal factoren die inwerken op het consumentengedrag. Laten we eens kijken hoe de fastfoodsector zo’n aantrekkingskracht heeft in economisch zwaar weer.

Betaalbaarheid 

Allereerst is een fastfoodrestaurant vaak flink goedkoper dan andere eetgelegenheden. Je gaat in ieder geval geen hamburger voor vijf euro scoren bij een Michelinrestaurant. Tijdens een economische crisis moeten mensen bezuinigen op het leven en hun uitgaven. Fastfoodrestaurants bieden relatief goedkope maaltijden aan die voldoen aan hun behoeften. Zo wordt een cafetariabezoekje een manier om de kosten laag te houden maar alsnog te kunnen genieten van eten buiten de deur.

Dat zegt ook hoogleraar Gerrit Antonides, hoogleraar aan de Universiteit van Wageningen. Hij zegt tegen Eindhovens Dagblad dat mensen dure dingen ten tijde van economische crisis laten staan. Zij stellen deze uitgaven uit tot na de crisis en zoeken volgens hem alternatieven voor deze dure producten. Zo ook als zij buiten de deur willen eten.

Snelle service en gemak

Mensen die kampen met financiële stress hebben vaak weinig tijd of energie om zelf te koken. Dan biedt een fastfoodrestaurant een snelle service tegen een lage prijs. Het is vooral aantrekkelijk voor werkende mensen die na een lange werkdag te moe zijn om nog in de keuken te staan.

Comfort

Vaak gaat het verder dan alleen financiële stress. Mensen ervaren algemene stress en onzekerheid. Fastfoodrestaurants kunnen deze mensen een gevoel van gemak en comfort bieden. Mensen kunnen even ontspannen terwijl ze wachten op hun eten of ervan aan het genieten zijn. Bovendien bieden fastfoodrestaurants vaak een drive-through service, waardoor klanten niet eens de auto hoeven te verlaten.

Werkgelegenheid

Een economische crisis gaat vaak gepaard met een stijgende werkloosheid. Fastfoodrestaurants bieden relatief veel banen, vooral voor mensen met weinig ervaring of kwalificaties. Er is veel verloop in fastfoodrestaurants waardoor er altijd wel een vacature openstaat. Ook hanteren ze vaak flexibele werktijden, waardoor ze de hele dag door personeel nodig hebben, inclusief avonden en weekenden. Zo bieden fastfoodrestaurants niet alleen comfort en een snelle service aan hun gasten, maar ook een flexibele en stabiele werkplek voor een grote groep Nederlanders.

Door: Nationale Horecagids / Ilias van Bruggen