Domino’s wordt concurrent van cafetaria's

Door Redactie Nationale Horecagids
3 min
Cafetaria’s krijgen er straks een nieuwe concurrent bij: Domino’s. De pizzabezorger heeft een nieuw bijgerecht geïntroduceerd, loaded fries. De zaak met 350 vestigingen door het hele land nam het gerecht eerder ‘crispy oven fries’ op, en voegt daar nu de loaded fries aan toe, meldt Frituurwereld.

Domino’s bezorgt niet alleen in Nederland frieten. Er is eerder, in vaak kleinere landen, al geëxperimenteerd met het bezorgen van frietjes met gesmolten kaas en bacon.

Klanten kunnen nu loaded fries in de smaken chicken kebab, spicy chicken kebab en pulled pork bestellen. Deze ingrediënten worden ook voor pizza’s gebruikt en daarom zit de bereiding van de loaded fries de andere processen weinig in de weg. De frieten worden bereid in een luchtoven.

Groeiambities

De komende jaren gaan pizzaketens zich meer richten op gerechten anders dan pizza. Ze hebben dan ook grote groeiambities. Het probleem is echter voor deze zaken dat pizza een lagere penetratie heeft dan ander comfortfood. Daarom is het niet onlogisch dat pizzaketens de afgelopen tijd steeds meer experimenteren met onder andere lunchproducten, kipsnacks en zelfs hamburgers.

Domino's en New York Pizza zijn op zoek gegaan naar manieren om hun bereik op de lokale markten te vergroten. Het blijkt dat friet in Nederland een acht tot tien keer grotere markt is dan pizza's. Daarnaast zijn frietzaken de belangrijkste lokale concurrenten als het gaat om bezorgtijden en populaire eetmomenten. Vorig jaar boekten de twee pizzabezorgers ruim 450 miljoen euro omzet, in de frietbranche was dat meer dan het dubbele.

Door: Nationale Horecagids