Fastfoodrestaurants krijgen vaker vragen over prijsverhogingen dan andere horeca

Door Redactie Nationale Horecagids
5 min
In de wereld van de frituursnacks is het niet onbekend dat klanten de vraag stellen waarom alles nu zo duur is geworden. Zij krijgen dit vaker te horen dan andere segmenten in de horeca. Dat blijkt uit een onderzoek van Group7 in opdracht van het FoodService Instituut Nederland (FSIN), meldt Frituurwereld.

Het onderzoek van het FSIN is gevoerd onder meer dan 300 stakeholders in de horeca, catering en fastfoodservice. De conclusie: 41 procent van de bedrijven krijgt vaker een opmerking over de prijzen dan vroeger. Dit gebeurt het meest bij fastservice-klanten. De helft van deze klanten stelt een vraag over de verhoogde prijzen.

In bochten wringen om niet door te hoeven berekenen

Veel horecaondernemers zijn aan het uitvogelen hoe zij door middel van slimmer inkopen, minder personeel of andere manieren zo min mogelijk een hogere prijs hoeven door te voeren naar de gasten. FSIN en Group7 kwamen tot de conclusie dat veel horecaondernemers helemaal geen doorberekening maken naar de gasten. De reden is omdat zij zich vaak te bezwaard voelen om dit te doen, uit angst om hun klanten te verliezen. Ongeveer de helft van de horeca neemt genoegen met een lagere omzet, kwam naar voren uit het onderzoek.

Horeca actief op zoek naar oplossingen

Waar de ene helft aangeeft genoegen te nemen met een lagere marge, is de andere helft volop op zoek naar oplossingen om die wel op peil te houden, zo stellen het FSIN en Group7. Deze ondernemers gooien bijvoorbeeld minder voedsel weg, bedenken slimmere manieren om hun menu vorm te geven of kopen goedkopere producten in. Daarnaast kijken deze uitbaters goed naar het kostenplaatje van een gerecht en bepalen op basis daarvan welke prijs wordt gevraagd.

De duurdere omstandheden leiden ook tot koopjesjachten onder de horecaeigenaren. 85 procent van de respondenten zegt nu vaker te letten op aanbiedingen en uitverkopen. Daarnaast is ongeveer de helft van de ondernemers op zoek naar goedkopere leveranciers. Een andere verschuiving is dat één op drie horecaondernemers vaker hun inkopen doen bij de supermarkt. De grote meerderheid zegt echter trouw te blijven aan hun groothandel.

Door: Nationale Horecagids