Fastfoodrestaurants hebben baat bij sfeervolle inrichting, dit is nieuw

Door Redactie Nationale Horecagids
3 min
Klanten in een fastfoodrestaurant waarbij de inrichting sfeervol is, zijn sneller bereid om meer te besteden. Dit blijkt uit een onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Dit meldt Frituurwereld.

Onderzoeker Olaf van der Burg heeft tijdens het onderzoek verschillende McDonald’s vestigingen vergeleken. Sommige restaurants van de fastfoodketen hebben namelijk een luxere uitstraling dan andere. Bij de ‘luxere restaurants’ is er een McCafé aanwezig, wordt er klassieke muziek gedraaid en staan er chesterfield banken.

Besteedbereidheid

Wat bleek? Bezoekers van de luxere restaurants besteden per bestelling negentig eurocent meer. Ook werden de hamburgers als lekkerder ervaren en bleven de klanten gemiddeld 4,5 minuten langer.

Filosofie achter karigheid

Toen McDonald’s net opkwam in de periode 1954 - 1985 zwoor de multinational er juist bij om een minimum aan comfort en opsmuk aan te houden. Er zat een filosofie achter. Door de niet lekker zittende stoeltjes en de karige sfeer, gingen klanten er weer snel vandoor waardoor er weer voldoende plaats was voor nieuwe klanten. Ray Kroc van McDonald’s wilde namelijk niet dat klanten te lang onnodig rondhingen zonder extra geld te besteden.

Het werkte wel

Hoewel de filosofie tegenwoordig als vreemd beschouwd kan worden, kan niemand volgens Frituurwereld ontkennen dat het niet heeft gewerkt. McDonald’s is groeide als kool en is nog altijd een van de bekendste multinationals ter wereld.

Door: Nationale Horecagids / Eline Boer