Nederland Schoon start bewustmakingscampagne wegwerpplastics

Door Nationale Horecagids
2 min
Per 1 juli start de nieuwe wetgeving wegwerpplastics. Nederland moet daar bewust van worden. Daarom start de campagne ‘Supporter van Schoon’. Deze campagne is een initiatief van Nederland Schoon. Zij werken samen met procenten en importeurs van verpakkingen. Op 21 juni wordt de campagne gestart in Den Haag samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in aanwezigheid van staatssecretaris Vivianne Heijnen. Dat meldt Foodclicks.

Met deze campagne moet het doel om zwerfafval te voorkomen worden gehaald en het speelt in op de komende wetgeving rondom plastic verpakkingen voor eenmalig gebruik, de Single Use Plastics (SUP’s). Vanaf zaterdag 1 juli moeten klanten extra betalen voor een plastic bakje of moeten zelf een bakje en beker meenemen. Ook moet het dan mogelijk zijn voor klanten om gebruik te maken van het herbruikbare retoursysteem van de aanbieder.

Nederland Schoon en partners van de campagne hebben deze campagne opgezet. In de campagne zijn verschillende ‘Supporters van Schoon’ te zien, zoals de Duurzame Drinker met een herbruikbare beker. De directrice van Stichting Schoon Nederland, Ingrid Goethart, geeft aan dat het doel enkel te halen is als Nederland als collectief zich gaat inzetten tegen zwerfafval. Zij stelt dat er dagelijks veel plastic verpakkingen in de natuur belanden. “Dat moeten we zien terug te dringen”, aldus Goethart.