Kritiek op horeca voor invoering statiegeldbekers tijdens carnaval

Door Redactie Nationale Horecagids
6 min
Er is nog geen biertje geschonken of er luidt al kritiek op het invoeren van de nieuwe statiegeldbekers tijdens carnaval in Den Bosch. Deze bekers moeten de plastic afvalberg verminderen. Daar krijgt de horeca kritiek op. Die zeggen op hun beurt dat mensen ‘er niet stil bij staan waarom hier voor is gekozen’. Dit meldt BN de Stem.

De voorzitter van de Koninklijke Horeca Nederland afdeling Den Bosch, Bernard Kuenen sloot in april vorig jaar een overeenkomst met DrinkCup en de gemeente. Met deze samenwerking willen zij de plastic afvalberg verminderen. Dat doen zij onder andere op evenementen en tijdens carnaval.

Hierbij is de herbruikbare plastic beker een belangrijk onderdeel. Vorig jaar tijdens Jazz in Duketown is een experiment uitgevoerd bij zes cafés. Ook tijdens de 11-11 deden horecabedrijven mee met een proefdraai. Daar werd duidelijk dat de bekers tijdens carnaval aangepast moesten worden. Die zijn dan 0,2l in plaats van 0,25l.

1 euro statiegeld

Tijdens de 11-11 werd 50 eurocent statiegeld gerekend voor de herbruikbare bekers. Tijdens dit evenement werd echter duidelijk dat dit bedrag te laag was: er werden vooralsnog veel bekers weggegooid in plaats van ingeleverd. Daarom worden de statiegeldbekers tijdens carnaval één euro.

Na het verhaal van het Brabants Dagblad over de statiegeldbekers ontvingen zij veel reacties. Daarin werd kritiek geuit op de nieuwe maatregel. Daarentegen stelt een persoon in de reacties dat de statiegeldbekers goed werkten tijdens de 11-11, of deze nu 50 cent of één euro kosten. In een andere reactie wordt gesteld dat het invoeren van de statiegeldbekers ‘aan onszelf te danken is’. Na carnaval ligt er altijd een dikke laag met plastic afval op de straten.

Winstoogmerk horeca

Er luidt dus ook kritiek. Zo reageert iemand dat de reden voor het verhogen alleen vanuit winstoogmerk van de horeca voort is gekomen. Een andere reactie uit ongenoegen over het kleiner worden van de bekers. ‘Dit is gewoon graaien door de horeca onder de noemer milieu’. Daarop zegt iemand dat de horeca er zo om vraagt dat mensen hun eigen drank meenemen. Eén van de horeca-uitbaters gaf aan dat de verhoging makkelijker rekent voor de cafés. Op Facebook noemt iemand het ‘gelul’ van de horeca.

Biertje 3 euro tot 3,50 euro

Kuenen zegt dat een biertje tijdens carnaval tussen de 3 euro en 3,50 euro ligt. Bij zijn eigen café rekent hij 3,50 euro. Hij zegt dat hij de stijging van de huurprijzen moet doorberekenen. Daarnaast spelen ook de personeelskosten en energielasten een rol in de prijsverhoging. De prijsverhogingen bij Heineken hebben dit ook geen goed gedaan. Kuenen zegt dat de prijs van bier bij Heineken sinds augustus vorig jaar met meer dan 15 procent is gestegen.

Door: Nationale Horecagids