Wendy van Dijk veilt Hollandse Nieuwe

Door Redactie Nationale Horecagids
2 min
SCHEVENINGEN - Wendy van Dijk presenteert dinsdag in Scheveningen de veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe. Die traditie luidt officieel het haringseizoen in.

Wendy is aanwezig bij het evenement als ambassadeur van Make-A-Wish Nederland. Dit jaar gaat de opbrengst van de eerste haringen naar die stichting. Make-A-Wish vervult wensen van ernstig zieke kinderen. De organisatie hoopt op een hoog genoeg bedrag voor een speciale bus, de Wish-on-Wheels, die de jongste zieke kinderen thuis kan bezoeken. Vorig jaar leverde het eerste vaatje 90.000 euro op voor stichting Het Vergeten Kind.

De veiling is onderdeel van de jubilerende Vlaggetjesdag. Vlaggetjesdag werd in 1947 in het leven geroepen om de verkoop van haring te stimuleren. Op die dag werden vissersschepen met vlaggetjes versierd. Nu is de komst van de Hollandse Nieuwe de reden om het Scheveningse havengebied en de daar nog liggende schepen te versieren. Tegenwoordig komen op dat evenement jaarlijks zo'n 200.000 mensen op af.