AGF-horecaleverancier Tomace uit Schouwen-Duiveland maakt snelle groei

Door Redactie Nationale Horecagids
5 min
Op 17-jarige leeftijd begon Mace Groenewegen met zijn bedrijf Tomace. Zijn eerste order smaakte naar meer. Met zijn bedrijf bemachtigde hij al snel een leverancierspositie bij de helft van de horecazaken op Schouwen-Duiveland. Dat meldt Groentennieuws.

De afgelopen tijd is het rustig geweest voor Mace en zijn speciaalzaak. Dat komt doordat de horeca op Schouwen-Duiveland voornamelijk is gebaseerd op toerisme. “Van culinaire restaurants tot de strandtenten en alles daartussen”, zegt de jonge ondernemer. Daarnaast wonen er weinig mensen in het gebied. Hij verwacht dat de drukte snel weer zal terugkeren.

Vanaf zijn vijftiende werkte Mace in een strandtent. Daar viel het hem op dat de kwaliteit van de tomaten niet optimaal was. Aangezien hij is opgegroeid in een familie die een kassenbedrijf runde, wist Mace precies hoe een goede tomaat eruit ziet. Daarom bood hij zijn werkgever aan de tomaten van zijn vader bij de horecazaak te leveren. “Daarnaast wist ik ook nog wel een aardbeienteler en zijn aardbeien ben ik ook gaan leveren.”

Tomatenlijn voor horeca

Tijdens de coronapandemie bouwde Mace zijn bedrijf op. Daarnaast volgde hij ook een opleiding aan de tuinbouwschool. Die heeft hij inmiddels afgerond en is zich steeds meer gaan richten op de groenten- en fruithandel in plaats van de teelt ervan. Hij is dan ook niet van plan om het bedrijf van zijn vader over te nemen. De tomaten van zijn vader wil hij wel blijven verkopen. Ze hebben een cherry mix aan een tros die het goed doet volgens Mace. Die zijn verkrijgbaar in verschillende maten en kleuren. “Normaal is dat erg duur, maar aangezien het direct van de teler komt scheelt het flink in de prijs.”

Tomace is dan ook gespecialiseerd in tomaten. Mace zelf heeft daar ook het meeste verstand van. “We hebben inmiddels een tomatenlijn speciaal voor de horeca opgesteld.” Ook probeert hij de producten af te stemmen op de wensen van de afnemers. De ondernemer vertelt dat hij onder andere een teler vond voor een pizzeria, waarvan de tomaten precies overeenkwamen met de behoefte van de horecazaak. De jonge ondernemer vertelt dat dit soort speciale aanvragen hem erg enthousiast maken.

Door: Nationale Horecagids