Minder vraag naar bezorgmaaltijden Thuisbezorgd-moeder

Door Redactie Nationale Horecagids
2 min
Maaltijdbezorger Just Eat Takeaway heeft in de laatste drie maanden van het jaar minder bestellingen verwerkt dan een jaar eerder. Tijdens het hoogtepunt van de coronapandemie steeg de onlinevraag naar bezorgmaaltijden nog hard door lockdowns, maar nu restaurants weer bijna een vol jaar open zijn neemt die interesse af. Het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl richt zich intussen nadrukkelijker op de winstgevendheid.

Wereldwijd bestelden mensen 12 procent minder vaak een maaltijd via sites van Just Eat Takeaway in het vierde kwartaal. In totaal ging het om net geen 240 miljoen bestellingen, vergeleken met bijna 274 miljoen in het slotkwartaal van 2021. De totale waarde van al die bestellingen daalde met 2 procent.

Waar onlinebedrijven zoals Just Eat Takeaway voorheen vooral bezig waren marktaandeel te veroveren, ziet het Nederlands-Britse bedrijf nu ruimte om de winstmarges te verhogen. Volgens topman Jitse Groen boekte zijn bedrijf in de tweede jaarhelft van 2022 een aangepaste winst voor aftrek van belastingen, rentes en afschrijvingen van 150 miljoen euro. In de eerste zes maanden was dat resultaat nog negatief.

Over de voorgenomen verkoop van Grubhub meldde het bedrijf weinig nieuws. De miljardenovername van die Amerikaanse branchegenoot liep voor Just Eat Takeaway uit op een sof. Afgelopen zomer werd bekend dat de maaltijdbezorger miljarden had afgeschreven op Grubhub.

Door: ANP